1) Jak můžeme definovat hudbu? Jak ji lze vnímat a zkoumat? Dějiny oboru a možné přístupy.
2) Hudba v českých zemích. Jak může znít českost?
3) Jak lze hudebně dělit Evropu?
4) Na hranici s Orientem. Balkán.
5) Národy a písně v pohybu. Romská a židovská hudba v českých zemích a v Evropě.
6) Vesnice versus město. Různé druhy komunit a jejich hudba.
7) Hudební revival. Záchrana, nebo manipulace? Folkorní hnutí a spol.
8) Foukání, brnkání, bouchání. Hudební nástroje a hmotná složka hudby.
9) Od lidu k um ělcům, nebo naopak? Ovlivňování umělecké a lidové hudby.
10) Rituály. Masopust, čerti atd
Předmět má dva cíle. V první řadě chce seznámit studenty se základy přemýšlení o hudbě jako o součásti lidských společenství a hlavními myšlenkami etnomuzikologie či antropologie hudby. Vedle toho má představit vybrané hudební tradice Evropy. Předmětem zájmu budou i další vybrané oblasti mimoevropské, případně hudba vážná či populární. K absolvování předmětu není třeba žádného předchozího hudebního vzdělání ani zkušeností.
Základní otázky, které budeme v průběhu semestru řešit:
Jak se hudba stává součástí kolektivních identit definovaných např. na základě etnicity?
Jaké funkce hudba plní?
Jak se jednotlivé skupiny hudebně ovlivňují?