Charles Explorer logo
🇬🇧

Anthropology of Tourism

Class at Faculty of Arts |
AET500180

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Cestování a rané formy turismu: od starověku do vrcholného novověku.

2. Zrození moderního turismu, jeho vývojové etapy a vymezení.

3. Předmět a vývojové proměny antropologie turismu.

4. Základní témata antropologie turismu.

5. Turismus a jeho typologie v antropologii turismu.

6. Turista a jeho typologie v antropologii turismu.

7. Autenticita v antropologii turismu.

8. Představy v antropologii turismu

9. Obraz destinace v antropologii turismus

10. Interakce hostitelů a hostů a sociokulturní dopady turismu.

12. Suvenýr v antropologii turismu.

13. Závěrečné shrnutí.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V kurzu bude představena subdisciplína kulturní antropologie, které je v zahraniční literatuře věnována stále narůstající pozornost od 70. let 20. století. V první části kurzu bude prezentováno vymezení, vývoj a základní přístupy k antropologii turismu. Vymezeny budou například pojmy, jako jsou komercializovaná pohostinnost, demokratizované cestování, moderní volnočasová aktivita, novodobý typ tradiční poutě, proces akulturace nebo typ etnických vztahů. Dále bude provedena analýza a interpretace různých podob turismu, jeho tradičních i moderních forem včetně virtuálního turismu, a typologie turismu. Analýze budou podrobeny také příčiny lidské touhy cestovat i základní koncepty související s fenoménem turistických představ. Opomenuty nebudou ani pojmy a teorie věnované hledání autenticity, inscenované autenticity a nezkaženého domorodec jako turistického ideálu a implicitního očekávání turisty. Ve druhé části kurzu bude provedena aktuální analýza teorie konstrukce místa

(branding) a sociokulturních souvislostí, jež jsou spojené s manipulací s artefakty, jejichž cílem je nativně uspokojit očekávání turistů. Antropologie turismu souvisí také s proměnou vztahu domorodých artefaktů v suvenýry, které plní funkci lokální atrakce určené pro turisty. Hlubší analýze budou proto podrobeny také způsoby reprezentace artefaktu i suvenýru v muzeích a galeriích západních společností.