Hlavní tematické okruhy:
1. Logopedie - vymezení vědního a studijního oboru, vymezení pojmu narušená komunikační schopnost, logoped - osobnostní a kvalifikační předpoklady, platná legislativa
2. Logopedická intervence - prevence (primární, sekundární, terciárn í), diagnostika (model komplexního logopedického vyšetření), terapie; pomůcky a přístroje užívané při logopedické intervenci
3. Narušený vývoj řeči - opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie
4. Afázie
5. Mutismus
6. Narušení článkování řeči - dyslalie (+ metodika korekce hlásek), dysartrie
7. Narušení zvuku řeči - rinolalie, palatolalie
8. Narušení plynulosti řeči - koktavost, breptavost
9. Poruchy hlasu
10. Symptomatické poruchy řeči
11. Úvod do surdopedie - vymezení oboru, klasifikace a diagnostika sluchových vad, kritické momenty ve vývoji řeči
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní problematikou logopedie jakožto vědní disciplíny, studijního oboru a profese. Východiskem výkladu bude přehled základní oborové terminologie a rámcová informace o poskytování logopedické intervence u nás i v zahraničí. Poté bude věnována pozornost jednotlivým kategoriím narušené komunikační schopnosti a otázkám jejich diagnostiky a terapie. Důraz přitom bude kladen na ty aspekty problematiky, se kterými se studenti mohou běžně setkat v praxi. Podána bude také základní informace o problematice surdopedie, konkrétně otázka včasného rozpoznávání sluchových vad a současných trendů v jejich korekci. Dostatečný prostor bude ponechán také pro témata navržená studenty na základě jejich individuálních zájmů.
Předmět je primárně určen studentům oboru Fonetika. Studentům jiných oborů bude povolen zápis v závislosti na volné kapacitě.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude vypsán pouze jeden zkušební termín.