Syllabus a předběžný časový harmonogram: 1) Úvodní seminář - 22. února 2024 v 14 h 2) 1. observace - 5. března 2024 8.30-12.10 4) 2. observace 6) 3. observace 8) Závěrečný seminář - v týdnu od 12. května (nebo podle dohody s vyučujícími)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů francouzštiny formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou observace středoškolských učitelů při výuce (3 x 3 vyučovací hodiny) a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele a/nebo vedoucího učitele praxí na FF.
Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu.
Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Kurz je koncipován jako příprava na souvislou pedagogickou praxi a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.