4.10. (1) 271a-275c Rámcový rozhovor I 11.10. (2) 275c-278e Eristika I Vojtěch Čejka, Josefina Formanová 18.10. (3) 278e-280e Filosofie Ia Josef Holeček, František Špinka 25.10. (4) 281a-282e Filosofie Ib David Rozen,Lenka Voláková 1.11. (5) 283a-285d Eristika IIa Šimon Koukal, Mirka Dřínková 8.11. (6) 285d-288c Eristika IIb Ondřej Doležal, Vit Hrouda 15.11. -- (sezení se nekoná vzhledem k mezinárodní platónské konferenci v Praze) 22.11. (7) 288c-290a Filosofie IIa Jan Vlach,Zuzana Prokopová, Daniela Richterová 29.11. (8) 290a-291d Filosofie IIb Tomáš Kyjanka, Štěpán Weinzettel 6.12. (9) 291d-292e Filosofie IIc Mikuláš Minář, Jindřich Cink 13.12. (10) 293a-297d Eristika IIIa Viktorie Vítů, Tereza Pavelcová 20.12. (11) 297d-300d Eristika IIIb Filip Rut, Ludmila Šolcová 3.1. (12) 300d-304c Eristika IIIc Andrej Kos, Sára Herrmannová 10.1. (13) 304c-307c Rámcový rozhovor II Kateřina Kubelková, Běla Sýkorová
Chocholouš obecný (Galerida cristata) je drobný skřivanovitý pták, o málo větší než vrabec. Jeho typickým znakem je špičatá chocholka, která mu dala jméno, ale také zvláštní způsob pohybu. Chocholouš totiž po zemi neposkakuje, ale drobnými krůčky velmi rychle běhá. Zřejmě právě tento jeho pohyb má symbolizovat specifický způsob, jímž Sókratovi s Kleiniou a Kritónem v dialogu Euthydémos uniká moudrost. Zajímavé také je, že tento pták, kterého Sókratés používá jako obraz moudrosti, byl dříve dosti hojný, nyní však v našich krajích téměř vyhynul. (obrazová příloha viz http://eidola.smugmug.com/Euthydemus/Chocholouš/32112813_9hJQgJ)
Kurs "Jak se chytá chocholouš" je věnován četbě a interpretaci Platónova dialogu Euthydémos. Jeho cílem je seznámit se hlouběji se způsobem Platónova myšlení a osvojit si základní dovednosti interpretační práce.
Platón chce v dialogu Euthydémos ukázat, že máme toužit po moudrosti a pečovat o ni. Především však chce své čtenáře vyzvat ke zkoumání, proč je filosofie jako péče o moudrost žádoucí a jakým způsobem můžeme o ni pečovat. Činí tak ale povýtce negativně a aporeticky. Zřejmé je, že pravou podobu filosofie je zapotřebí vybojovat v zápase s jejími karikaturami a dalšími rozvrhy, které se sice filosofii podobají, v zásadních ohledech se však od ní liší. V popředí stojí vymezení filosofie vůči eristice. Za neméně důležité považuje Platón vymezení filosofie vůči politicky a výchovně orientované filosofii isokratovského typu, která se vědomě straní pokusů o hlubší spekulativní zakotvení. Filosofie však musí zápasit, jak je vidět na Sókratově příteli Kritónovi, i s nepochopením a váhavostí ve vlastních řadách a mezi těmi, kdo jsou jí nejblíže.
Hlavní pozornost se v rámci kursu zaměří na dva Sókratovy protreptické rozhovory s mladým Kleiniou, které jsou páteří celého dialogu. V prvním z nich Sókratés ukazuje, že je zapotřebí pěstovat moudrost, filosofovat. Ve druhém se mu však nepodaří nalézt, co tato moudrost je. Oba tyto rozhovory jsou přitom Sókratem představeny jako ukázka toho, jak je zapotřebí vést mladého člověka k filosofii. Zdá se tedy, že jejich závěrečná aporie není nezamýšleným nedopatřením, ale že k filosofii podstatným způsobem patří. Co lze z této aporie pro pochopení (nejen) Platónovy filosofie, vyčíst?
-----------
Kurs je jednosemestrální, v letním semestru na něj bude navazovat kurs Václava Němce věnovaný Platónově Obraně Sókrata. Kurs si lze zapsat jako součást předmětu "Antická filosofie I", nebo jako volitelný předmět.