A) Sylabus kurzu: Tereza Matějčková a Jakub Čapek (přednáška a četba středa) 1. John Locke: identita a vědomí – JČ (2.10.)
četba: J. Locke, Esej o lidském chápání, přel. M. Dokulil, 2012, kniha II.xxvii (str. 334-355). 2. Pojem osoby mezi Lockem a Kantem (exkurzy: Hume, Olson, Korsgaard…) – JČ (9. 10.)
četba: J. Locke, Esej o lidském chápání, přel. M. Dokulil, 2012, kniha II.xxvii (str. 334-355). 3. S. Kierkegaard – TM (16. 10)
četba: S. Kierkegaard: Nemoc k smrti, in: Bázeň a chvění. Nemoc k smrti. Praha: Svoboda-Libertas, 1993 str. 136-176. 4. F. Nietzsche – TM (23. 10.)
četba: F. Nietzsche: Mimo dobro a zlo, 1. Hlava (Předsudky filosofů), přel. Věra Koubová, Praha 1996, str. 9 – 29. (afor. 12, 16, 17, 19, 23). 5. Heidegger: bytí sebou, autenticita, identita a smrtelnost – TM (30. 10.)
četba: M. Heidegger, Bytí a čas, §§ 4, 9, 25-7, 47-53, 64 6. Sartre – JČ (6. 11.)
četba: Bytí a nicota, Praha, Oikúmené 2006, (kapitola „Pohled“), str. 309-343 7. Narativní pojem identity: MacIntyre– JČ (13. 11)
četba: MacIntyre, Ztráta ctnosti, str. Praha 2004, kap. XV.
Zadání testu I 8. Parfit: Identita není tím, na čem záleží - TM (20. 11.)
četba: D. Parfit, „Personal Identity“, in: The Philosophical Review, 1971, Vol. 80, No. 1, str. 3-27. 9. Problematika osobní identity ve filmu – JČ (27. 11.)
četba: P. Ricœur: O sobě samém jako o jiném, Praha, Oikúmené 2016, (5. studie „Osobní a narativní identita“) str. 128-155 10. M. Foucault: „neptejte se mne, kdo jsem, a nechtějte, abych zůstal stejný“ – JČ (4. 12.)
četba: Řád diskursu. In: Diskurs, autor, genealogie. Praha, Svoboda 1994, str. 7-40.; M. Foucault, Subjekt a moc, in: Myšlení vnějšku, Praha 1996, s. 195–226. 11. J. Butler, Austin, Derrida: performativita, identita, gender atd. – TM (11. 12.)
četba: J. Butler: Giving an account of oneself, Fordham University Press 2005, pp. 3-40. 12. Politika identity – JČ (18. 12.)
četba: Ch. Taylor, Politika uznání, in: Multikulturalismus. Zkoumání politiky uznání, 2002, str. 44-63, 79-91; Anthony Appiah, Identita, autenticita, přežití, tamt., str. 159-174.
Zadání testu II 13. G. Agamben – TM (8. 1)
četba: Agamben, Tvář, in: Prostředky bez účelu, přel. N. Bonaventurová, Praha 2003, str. 75–81.
B) Sylabus: Daniele De Santis (četba čtvrtek, 12h30-14h05)
October 3, 2019 (Person, Time, Identity I)
Introduction. J. Locke, An Essay Concerning Human Understanding: Book II, Ch. I
October 10, 2019 (Person, Time, Identity II)
J. Locke, An Essay Concerning Human Understanding, Book II, Ch. XXVII (1-15)
October 17, 2019 (Person, Time, Identity III)
J. Locke, An Essay Concerning Human Understanding, Book II, Ch. XXVII (16-29)
October 24, 2019 (Person and Duration I)
H. Bergson, Time and Free Will, Ch. II, pages 75-106
October 31, 2019 (Person and Duration II)
H. Bergson, Time and Free Will, Ch. II, pages 107-110; 120-139
November 7, 2019 (Person and the Moral Law I)
I. Kant, Grounding for the Metaphysics of Morals, First Section
November 14, 2019 (Person and the Moral Law II)
I. Kant, Groundingor the Metaphysics of Morals, Second Section, pages 19-39
November 21, 2019 (Person and the Positive Law)
H. Kelsen, Pure Theory of Law, §33 (sections a-f)
November 28, 2019 (Person and Values)
E. Stein, On the Problem of Empathy, Ch. 4 (no section 7)
December 5, 2019 (Person or Dasein? I)
M. Heidegger, Being and Time, §§4, 9, 10, 25-27
December 12, 2019 (Person or Dasein? II)
M. Heidegger, Being and Time, §§ 47-53, 64
December 19, 2019 (Person and the Self I)
P. Ricoeur, Oneself as Another, pages 115-139
January 9, 2020 (Person and the Self II)
P. Ricoeur, Oneself as Another, pages 140-163
Kurz se zaměří na východiska filosofické diskuse o osobní identitě (John Locke, David Hume) a na některé novější koncepce (D. Parfit, A. MacIntyre aj.). Tázání po osobní identitě budeme sledovat v širším kontextu filosofie 19. a 20. století, do něhož patří odmítání a kritika identity (např. v existencialismu či post-strukturalismu), či zájem o širší aspekty osobní identity, například o identitu chápanou jako příslušnost jedince ke skupině (a na ně navazující témata typu politika identity, úloha diskursivního řádu pro formování identity, performativita apod.).
Kurz se člení na přednášku (středa 12h30-14h05) a dva paralelní semináře. Jeden se soustředí na četbu pramenných textů v češtině (středa 15h50-17h25, T. Matějčková a J. Čapek), druhý bude probíhat v angličtině (čtvrtek 12h30-14h05, D. De Santis). Pro získání atestu je třeba sledovat přednášky a splnit požadavky na atest v jednom z uvedených seminářů. Každý seminář má mírně odlišný sylabus a v souvislosti s tím i mírně odlišné požadavky na udělení zápočtu (viz níže).
Materiály ke kurzu (primární a sekundární literatura, pokyny k psaní seminárních prací, požadavky na referát atd.) budou průběžně vyvěšovány v systému moodle.
Moodle k semináři T. Matějčkové a J. Čapka https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8141
Moodle k semináři D. De Santise: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7938