Část 1 (Němec) Témata
1. Tomášovo pojetí metafyziky; vztah filosofie a theologie.
2. Pojem jsoucna; mnohoznačnost jsoucího; substanciální a akcidentální jsoucno; potence a akt.
3. Kategorie: derivace kategorií; substance jako primární instance jsoucna.
4. Transcendentálie: jsoucno a konvertibilní pojmy; kategorie a transcendentálie; derivace transcendentálií.
5. Esence: esence a forma; esence, druh, rod a diference; esence jednotlivá, obecná a uvažovaná absolutně; esence jednoduchých substancí.
6. Bytí: distinkce mezi esencí a bytím; bytí a forma; akt bytí, obecné bytí a o sobě existující bytí; participace na bytí; Bůh jako čiré bytí; jednota esence a bytí v Bohu.
7. Tomášova etika: cíl a jednota lidského jednání; vnější a vnitřní principy jednání; teoretický a praktický rozum; pojem prudentia; jednání a blaženost; nauka o ctnostech.
8. Přirozený zákon: věčný, přirozený, lidský a božský zákon; první pravidla přirozeného zákona a jejich aplikace; svědomí, prudentia, a synderesis.
9. Mikuláš Kusánský: učená nevědomost; coincidentia oppositorum; Bůh jako absolutní maximum.
10. Mikulášovo pojetí universa: universum jako kontrahované maximum; různé úrovně universality; nekonečnost světa. Part 2 (Tropia) Course Outline
1)
18.2: Introduction. Philosophizing in the 13th c. (Anonymous of Paris,
1270)
2)
25.2: Thomas Aquinas against monopsychism
3)
3.3: What can I know about manhood? (ST Ia qq. 75-76)
4)
10.3: What can I know about God? The “five ways”
5)
17.3: Before Aquinas. Anselm’s attempt at doing natural theology (Proslogion)
6)
24.3: What can I know about the world?(ST Ia q. 84-85)
7)
31.3: Another project: illuminationism vs natural theology. Bonaventure (text: scholastic sermon)
8)
7.4: John Duns Scotus’ natural theology. How can I know God? (Ord. I.2)
9)
14.4: How can I know the world? (Ord. I.3)
10)
21.4: guest lecture: Prof. E. Scribano (Venice) on Thomas Aquinas and John Duns Scotus. Human and Angelic nature
11)
28.4: Scotus’ epistemology. Follow up
12)
5.5: William ofOckham. Intuition and Abstraction (Ord. I)
13)
12.5: What is nominalism?