Čas v platonské tradici
Lenka Karfíková, Štěpán Špinka
ZS 2015/16 úterý 17,30 - 19,00
(FF, N ám. J. Palacha, místnost 225)
Četba a výklad pasáží k problematice času v platonské tradici od Platona do pozdní antiky, včetně křesťanských autorů:
Platon, Timaios 37c6-39e2; Parmenides 151e-157b (příp. část)
Plotin, Enn. III,7(45),11-13 (O čase a věčnosti)
Porfyrios, Sentence 44 (zejm. ř. 32-68 Brisson)
Fakultativně:
Calcidius, Platonis Timaeus (Bakhouche I, 168; II, 606-609); In Platonis Timaeum, 105-118 (Bakhouche I, 338-354; II, 708-718)
Marius Victorinus, Adversus Arium, IV,15
Řehoř z Nyssy, In Ecclesiasten Homiliae, 6
Augustin, Confessiones, XI
Proclus, In Platonis Timaeum IV (Diehl III, 1-96, zejm. 9,24 - 10,8; 17,18 - 20,10)
Damascius, In Platonis Parmenidem, I, 23,1 - 70,17; III, 180,16 - 198,5; IV, 8,23 - 10,18; 11,20 - 12, IV, 29,1 - 33,20
Simplicius, In Cat. 353,19 - 356,7; týž, In Phys. 786,11 - 787,29; ibid. 792,20 - 795,3
Edice a překlady
• Platon, Timaeus (Platonis opera, IV), vyd. J. Burnet, Oxford 1902 (přetisk 1968).
• Platon, Parmenides (Platonis opera, II), vyd. J. Burnet, Oxford 1901 (přetisk 1967).
• Plotini Opera, ed. P. Henry - H.-R. Schwyzer, I, Oxford 19916.
• Plótínos, Věčnost, čas a duch, Praha 1995 (přeložil P. Rezek).
• Porfyrius, Sententiae, I-II, vyd. L. Brisson et alii, Paris 2005 (úvod, řecký text, francouzský i anglický překlad a obsáhlý komentář).
• Calcidius, In Platonis Timaeum, vyd. B. Bakhouche, I-II, Paris 2011.
• Marius Victorinus, Adversus Arium, vyd. P. Henry, Sources Chrétiennes, 68, Paris 1960; komentář P. Hadot, Sources Chrétiennes, 69, Paris 1960.
• Řehoř z Nyssy, In Ecclesiasten Homiliae, 6, vyd. P. Alexander, Gregorii Nysseni Opera, V, Leiden 1962.
• Aurelius Augustinus, Confessionum libri XIII, vyd. L. Verheijen, Corpus Christianorum, Series Latina, 27, Turnhout 1981.
• Proclus, In Platonis Timaeum commentaria, III, vyd. E. Diehl, Leipzig 1906.
• Proclus, Commentaire sur le Timée, traduction et notes A.-J. Festugière, IV, Paris 1968.
• Proclus, Commentary on Plato’s Timaeus, V, Book 4: Proclus on time and the stars, transl. with an introd. and notes by D. Baltzly, Cambridge Univ. Press, 2013.
• Damascius, In Parmenidem Platonis Commentarius, vyd. G. Westerink, úvod, překlad a poznámky J. Combès e.a., I-IV, Paris 1997-2003.
• Simplicius, In Aristotelis Categorias commentarium, vyd. K. Kalbfleisch, CAG VIII, Berlin 1907.
• Simplicius, In Aristotelis Physicorum libros quattuor commentaria, I, vyd. H. Diels, CAG IX, Berlin 1882.
Další literatura
• R. Brague, Du temps chez Platon et Aristote : quatre études, Paris 1995.
• F. M. Cornford, Plato’s Cosmology, London, 1937.
• W. Mesch, Reflektierte Gegenwart. Eine Studie über Zeit und Ewigkeit bei Platon, Aristoteles, Plotin und Augustinus, Frankfurt a. M. 2003.
• W. Beierwaltes, Plotinus, Über Ewigkeit und Zeit. Enneade III,7, Frankfurt a. M. 19813.
• L. Karfíková, Věčnost podle Plotinovy Enneady III,7 (45), in: táž, Ideje a slova. Studie k Augustinovi, Plótínovi, Abélardovi, Dionysiu Areopagitovi a Anselmovi, Oikúmené Praha 2010.
• A. Smith, Eternity and Time, in: L. P. Gerson (vyd.), The Cambridge Companion to Plotinus, Cambridge 1996, str. 196-216.
• D. L. Balás, Eternity and Time in Gregory of Nyssa’s Contra Eunomium, H. Dörrie, M. Altenburg, U. Schramm (vyd.), Gregor von Nyssa und die Philosophie, str. 128-155.
• J. F. Callahan, Basil of Caesarea, a New Source for St. Augustine’s Theory of Time, in: Harvard Studies in Classical Philology, 63, 1958, str. 437-454.
• L. Karfíková, "Naše žití spočívá vždy jen v přítomnosti." Poznámka k pojetí času podle Maria Victorina, Adversus Arium, IV,15, in: táž, Studie z patristiky a scholastiky II, Oikúmené, Praha 2003.
• L. Karfíková, Řehoř z Nyssy: Boží a lidská nekonečnost, Oikúmené, Praha 1999.
• T. P. Verghese, Διάστημα and διάτασις in Gregory of Nyssa, in: H. Dörrie, M. Altenburg, U. Schramm (vyd.), Gregor von Nyssa und die Philosophie (Zweites internationales Kolloquium über Gregor von Nyssa, Freckenhorst bei Münster, 18.-23. September 1972), Leiden 1976, str. 243-260.
• K. Flasch, Was ist Zeit? Augustinus von Hippo. Das XI. Buch der Confessiones (Text - Übersetzung - Kommentar), Frankfurt a. M. 1993.
• J. Guitton, Le temps et l’éternité chez Plotin et saint Augustin, Paris 1971.
• F.-W. von Herrmann, Augustinus und die phänomenologische Frage nach der Zeit, Frankfurt a. M. 1992.
• L. Karfíková, Plotin a Augustin o čase, in: táž, Čas a řeč. Studie o Augustinovi, Řehořovi z Nyssy a Bernardovi Silvestris, Oikúmené, Praha 2007.
• E. P. Meijering, Augustin über Schöpfung, Ewigkeit und Zeit, Leiden 1979.
• P. Ricoeur, Čas a vyprávění, I, Praha 2000, str. 19-55.
• H. Leisegang, H., Die Begriffe der Zeit und Ewigkeit im späteren Platonismus, Münster i. W. 1913.
• A. Levi, Il concetto del tempo nelle filosofie dell’età romana, in: Rivista critica di storia della filosofia, 7, 1952, str. 173-200.
• H. Meyer, Das Corollarium de Tempore des Simplikios und die Aporien des Aristoteles zur Zeit, Meisheim am Glan 1969.
• S. Sambursky - S. Pines, The Concept of Time in Late Neoplatonism. Texts with Translation, Introduction and Notes, Jerusalem 1971.
• M.-C. Galperine, Le temps intégral selon Damascius, in: Études philosophiques, 3, 1980, str. 325-341.
• L. Karfíková, "Starý dnů". Bůh jako čas podle Dionysiových "Božských jmen" 10,2-3, in: táž, Ideje a slova, Oikúmené, Praha 2010.