Charles Explorer logo
🇬🇧

Human Mind in the light of Evolution

Class at Faculty of Arts |
AFS500141

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvod

2. K čemu může být z hlediska evoluce mysl? Dennett: Druhy myslí, kapitola "The Tower of Generate-and-Test"

3. Memetika Dawkins: Sobecký gen, kapitola "Memes: the new replicators"

4. Modulární struktura mysli Carruthers: The architecture of mind, kapitola "Modules of the Human Mind"

5. Hypotézy o vývoji modulů I Mithen: The prehistory of mind, kapitola "A new proposal for the mind’s evolution"

5. Hypotézy o vývoji modulů II Tomasello: A natural history of human thinking, kapitola "Human thinking as cooperation"

6. Emulační teorie reprezentace Grush: "The emulation theory of representation"

7. Myšlení a jazyk I Pinker & Bloom: Natural language and Natural selection

8. Myšlení a jazyk II Krebs & Dawkins, "Animal signals".

9. Myšlení a jazyk III Dennett: Consciousness Explained, kapitola "How words do things with us"

10. Myšlení a jazyk IV Premack: "The codes of man and beasts"

11. Závěrečná diskuse

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Lidská mysl je, pochopitelně, tradičně ve středu zájmu filosofů. Není však vůbec jasné, jak vlastně bychom ji měli zkoumat.

Na první pohled se může zdát, že naše mysl je přímo přístupná našemu pozorování, a to lépe než cokoli jiného. Mnoho filosofů a psychologů namítá, že to je pouhá iluze a že mohu-li něco 'pozorovat' jen já sám, nemůže to vlastně vést k ničemu, co by si zasloužilo název poznání (a v podstatě z tohoto důvodu byla v rámci klasické analytické filosofie mysl odsunuta na okraj zájmu filosofů).

V posledních desetiletích se však objevila zcela nová možnost, jak mysl zkoumat: spolu s vzestupem evolučních vysvětlení v biologii se otevřela možnost anatomizace mysli z hlediska toho, jak se v rámci evoluce mohla poskládat z evolučně výhodných komponent. Cílem semináře je uvést posluchače do tohoto způsobu uvažování o lidské mysli a zprostředkovat jim některé výsledky, ke kterým se již v jeho rámci dospělo.