Sylabus (plán výuky bude realizován online, nejspíše budeme používat Zoom - bude potvrzeno před koncem září):
Následující rozpis po jednotlivých týdnech se může změnit v závislosti na počtu účastníků a textech, které si zvolí k referování. Referovány tedy nemusejí všechny texty; zadání referátů provedeme v úvodním kurzu.
Důležité upozornění: všechny níže uvedené texty budou před začátkem kurzu k dispozici přímo v SISu u popisu kurzu jako soubory PDF. Číslování souborů bude stejné jako v níže uvedeném rozpisu. Texty 22-24 jsou v jednom dokumentu, ale mohou být referovány zvlášť.
UPRAVENÝ harmonogram, změny se týkají 15. 10. a 22.10? čísla textů jsem nechal stejná: 8. 10. Úvod k celému kurzu: problém definovatelnosti a mezí definic vědomí, myšlení a jazyka (a obecněji problém role a užitečnosti filosofických definic); různé disciplíny a jejich žargon (příklad: klasifikace druhů vědomí); jak hluboko je vědomí zapuštěno v biologických procesech a nemožnost odhalit jeho „hranice“ nebo „počátek“; rozdíl pohledu „shora dolů“ a „zdola nahoru“, přičemž klíčový pro nás bude ten druhý; etické implikace teoretických postojů k otázce zvířecího vědomí 15. 10. (1) Carrie Figdor, Pieces of Mind, Introduction; (2) Ángel García Rodríguez, A review of Carrie Figdor, Pieces of mind [plus případně (2a) odpověď Carrie Figdor, Beyond the human standard in the cognitive domain]; (3) Evan Thompson, Précis of Mind in Life: Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind = přiděleno (pouze Thompson) 22. 10. (4a) Peter Godfrey-Smith, Mind, Matter, and Metabolism = přiděleno 29. 10. (5) Thomas Nagel, Jaké to je být netopýrem? (What Is It Like to Be A Bat?) = přiděleno [plus případně (5a) Kathleen Atkins, A Bat Without Qualities?; (6) Peter Godfrey-Smith, From White Noise to Consciousness 5. 11. (7) David DeGrazia, Self-Awareness in Animal = přiděleno; (8) Stephen Clark, The Consciousness of Animals = přiděleno; (9) Peter Carruthers, Why the question of animal consciousness might not matter very much = přiděleno 12. 11. (10) Paul Katsafanas, The Emergence of the Drive Concept and the Collapse of the Animal-Human Divide; (11) Helen Steward, Morgan’s Canon. Animal Psychology in the Twentieth Century and Beyond = přiděleno; (12) Maria Botero, Understanding the Moral Implications of Morgan’s Canon 19. 11. (13) David Hume, Rozum zvířat = přiděleno; (14) Donald Davidson, The Emergence of Thought = přiděleno; (15) Hans-Johann Glock, Can Animals Act for Reasons? 26. 11. (16) Peter Godfrey-Smith, Our Minds and Others = přiděleno; (17) Nancy E. Baker, The Difficulty of Language: Wittgenstein on Animals and Humans 3. 12. (18) Mark Rowlands, Are animals persons? = přiděleno (19) Tony Cheng, Why animals are persons 10. 12. (20) Joel Marks, How Shall We Treat Other Animals? A Case Study in Applied Amorality = přiděleno; (21) Natalie Thomas, Other Views of Animal Ethics = přiděleno 17. 12. (22) Peter Singer, All Animals Are Equal = přiděleno; (23) Tom Regan, The Radical Egalitarian Case for Animal Rights = přiděleno [plus případně (24) Mary Anne Warren, Critique of Regan’s Animal Rights Theory] 7. 1. (25) Dale Jamieson, The Value of Nature = přiděleno; (26) Joseph J. DesJardins, Biocentric Ethics and the Inherent Value of Life = přiděleno
Upozornění: seminář bude až do případné změny probíhat online na platformě zoom. Čas zůstává beze změny, zde je link:
Join Zoom Meeting https://cesnet.zoom.us/j/97010287487?pwd=Nzc3QUptSUZaWTBDZVRjY3lRMG5rdz09
Meeting ID: 970 1028 7487
Passcode: 247670
One tap mobile
+420239018272,,97010287487# Czechia
+420538890161,,97010287487# Czechia
Následující anotace zůstává každopádně platná i pro online výuku a budeme se setkávat, i když na dálku, každý čtvrtek:
Seminář není prostou náhradou za coronavirem narušené zkoumání zvířat a filosofů v minulém semestru, jakkoli několik textů, k nimž jsme se nedostali, v tomto semestru využijeme. Název semináře odráží jasnější tematický posun k otázce vědomí a jeho výrazu v jazyce a současně k otázce, jak se stavět ke způsobu, jímž zvířatům běžně a bez teoretické reflexe připisujeme duševní vlastnosti, schopnosti a úkony včetně těch, které filosofie tradičně spojuje s lidskou racionalitou a morálkou. V návaznosti na některé současné autory se pokusíme toto užívání jazyka obhájit a tvrdit, že domnělé „antropomorfismy“ jsou při popisu zvířecího chování zcela legitimní. Předpokladem tohoto postoje je výrazné rozšíření okruhu živých bytostí, jimž jsme ochotni připsat vědomé stavy silně obdobné těm, které předpokládáme u člověka. Úkolem semináře bude v této souvislosti zjistit, zda se dokážeme shodnout na minimálním pojmu vědomí, z něhož může takové rozšíření vycházet. Pokud ano, patrně zjistíme, že antropocentrismus lze překonat i jeho promyšleným přijetím.
K postupu semináře: v úvodních setkáních vyjasníme způsob, jímž budeme užívat základní pojmy (vědomí, myšlení, jazyk), a představíme současnou obhajobu možnosti mluvit o řadě duševních stavů v případě širokého spektra životních forem (od bakterií po savce); následně se podíváme na řadu textů o zvířecím vědomí a myšlení (od Davida Huma přes Thomase Nagela po Petera Godfrey-Smithe) a také na otázku "instinktu", skrze niž se dále znejasňuje hranice oddělující člověka od zvířat; od těchto textů dojdeme až k otázce „osoby“ a k etice našeho vztahu nejen ke zvířatům jako jedincům, ale k celým ekosystémům, jichž jsou zvířata součástí.