Sylabus kurzu 1. Přednáška. Úvod: Merleau-Ponty jako “svatý patron těla” (5. 10. 2020)
· Plán kurzu: tělo vlastní, habituální, sexuální, intersubjektivní, materiální… 2. Seminář. Habituální tělo (12. 10. 2020)
· Text: M. Merleau-Ponty, Fenomenologie vnímání, str. 116-125, 184-192. 3. Přednáška. Jan Halák: tělesné schéma u Merleau-Pontyho (19. 10. 2020) 4. Seminář: Habituální tělo a feministická filosofie (26. 10. 2020)
· Text: Iris Marion Young: “Trowing Like a Girl” 5. Seminář: Další využití konceptu „habituální tělo“ (2. 11. 2020)
· Teorie osobní identity (Kirsten Jacobson)
· Teorie rasismu (Al Saji, Alcoff) 6. Seminář: Sexuální tělo (9. 11. 2020)
· Text: M. Merleau-Ponty, Fenomenologie vnímání, str. 200-222 („Tělo jako sexuální jsoucno“) 7. Seminář nebo přednáška: Feministická kritika Merleau-Pontyho (16. 11. 2020)
· Judith Butler, „Sexual ideology and phenomenological description: a feminist critique of Merleau-Ponty’s Phenomenology of Perception“
· Linda Martín Alcoff, „Merleau-Ponty and feminist theory on experience“ 8. Přednáška nebo seminář: Viditelné tělo (23. 11. 2020)
· M. Merleau-Ponty, Viditelné a neviditelné, kap. „Splétání – chiasmus“ (str. 133-157)
· M. Merleau-Ponty, další texty k „Viditelnému“…., Fil. a jeho stín atd. 9. Seminář: Za hranice vlastního těla (30. 11. 2020)
· Text: J.-L. Nancy, „Vetřelec“
· Film: The Intruder (L’intrus), 2004. 10. Přednáška: Intersubjektivní tělo (7. 12. 2020)
· E. Husserl, Karteziánské meditace, V. meditace
· M. Merleau-Ponty, „Vnímání druhého a dialog“; „Druhý a lidský svět“ (vybrané pasáže) 11. Seminář: Lévinasova kritika Merleau-Pontyho (14. 12. 2020)
· Lévinas, De l’intersubjectivité. 12. (21. 12. 2020) 13. (4. 1. 2021)
Magisterský kurz “Merleau-Ponty dnes” se zaměří na vybraná témata, skrze něž je filosofie Maurice Merleau-Pontyho přítomná v současných filosofických diskusích. V úvodu systematicky shrneme hlavní rysy Merleau-Pontyho filosofie, která vychází ze zamyšlení o těle a světě chápaném jako smyslově vnímaný svět. Během semestru budeme procházet různé aspekty tělesnosti, jako je tělo habituální, sexuální, viditelné (materiální) či intersubjektivní.
Merleau-Pontyho koncept „habituálního těla“ je v současných diskusích využíván například ve feminismu (řada studií navazujících na článek Iris Marion Young „Throwing Like a Girl“), v teoriích osobní identity (Kirsten Jacobson) či v analýzách skupinových, rasových předsudků, které nelze považovat doslova za „předsudky“, tedy určitou formu úsudku, ale spíš za hluboko usazené, tělesně habitualizované postoje (Al Saji, Alcoff).
Kromě tělesných habitualit ovšem Merleau-Ponty tematizuje tělo i jako sexuální jsoucno, což se stalo východiskem pro kritické reakce některých feministek, podle nichž je Merleau-Pontyho analýza vedena z pozic zdánlivě neutrálního, pohlavně nediferencovaného a univerzálního těla, přičemž je ve skutečnosti formulována z mužské a heterosexuální perspektivy (Butler, Alcoff). Feministická kritika Merleau-Pontyho je zajímavá mimo jiné i tím, že se na ní artikuluje obecnější téma vztahu mezi zkušeností (vlastního těla) a řečí (diskursivitou), která tuto zkušenost formuje.
Tělo je u Merleau-Pontyho dále tělem viditelným, hmatatelným, vsazeným do světa, materiálním. Merleau-Ponty tím relativizuje či doplňuje svůj raný důraz na tělo jako „vlastní tělo“. Můžeme si však klást otázku, zda bychom při opouštění kategorie „vlastní tělo“ neměli jít dále než Merleau-Ponty, zda tělo není ex definitione vždy cizí. S touto otázkou budeme číst na Nancyho text „Vetřelec“ (a budeme vycházet i z analýzy jím inspirovaného stejnojmenného filmu z roku 2004).
Neméně kritické úvahy o Merleau-Pontyho filosofii tělesnosti lze opřít o Lévinasovu či Lévinasem inspirovanou filosofii alterity. Pokusíme se rekonstruovat rozhovor mezi Lévinasem a Merleau-Pontym (z něhož máme dochované jen útržky) a zjistit, zda a jak lze pracovat s motivem naprosté exteriority právě v souvislosti s analýzou těla.
Smyslem kurzu je projít různé podoby tělesnosti, s níž se setkáváme ve filosofii Merleau-Pontyho a které si uchovávají relevanci v současných debatách: vlastní tělo, habituální tělo (zakládající určité genderově odlišené chování, osobní identitu či rasově rozrůzněné postoje), sexuální tělo, viditelné tělo, intersubjektivní tělo. Program kurzu je náročný, předpokládá nemalou energii při vlastn í přípravě na jednotlivé hodiny a čtení někdy relativně obtížných textů. U témat, kde je toho o něco více, proto připravím shrnující přednášku s analýzou úryvků. Nicméně hlavní těžiště by mělo tkvět v seminární práci, nakolik nám to online režim umožní.
Kurz bude probíhat formou videokonferencí. Budeme střídat přednášky s prezentací a seminární setkání nad kratšími pramennými texty, které budou účastníci průběžně číst a připraví k nim referáty (online prezentace studentkou či studentem). Jako videokonferenční platformu budeme využívat Zoom: https://cesnet.zoom.us/j/96037003430?pwd=a2hhQ1FmQWdhL0oxVXNOVGlUcXFXQT09
Podklady ke kurzu budou postupně vyvěšovány v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10532