14. 2. úvodní představení tématu a textů; Ovidiovy Proměny I, 1-437, jako inventář témat; původ člověka a dvojznačnost „přirozeného stavu“: Kyklópové (Homér, Odyssea IX) 21. 2. Hésiodův mýtus o pokoleních (Práce a dny verše 106-201) & Platónova Ústava III, 414b-415d = přiděleno 28. 2. mýtus z Platónova dialogu Politikos & Zákony IV, 713a-714a (Kronův věk) = přiděleno 7. 3.
Kritiova řeč v Platónově dialogu Timaios & začátek dialogu Kritias = přiděleno 14. 3. Aristotelés, Politika I, 1-7 = přiděleno 21. 3. mýtus z Platónova dialogu Prótagoras = přiděleno 4. 4.
Antifón, zlomek DK 87 B 44 = přiděleno 11. 4. Seneca, List 90 (stoik Poseidónios o vývoji člověka) = přiděleno 18. 4.
Lucretius, O povaze věcí V, 772-924 (vznik živých bytostí, spolu s Empedoklem, zlomky B 57-62) = přiděleno 25. 4. Lucretius, O povaze věcí V, 925-1090 (od prvních lidí k původu jazyka) = přiděleno 2. 5.
Lucretius, O povaze věcí V, 1091-1240 (od objevu ohně k politice) = přiděleno 9. 5. Diodóros Sicilský, Historická knihovna I, 6-12 = přiděleno
Náplní magisterského kurzu jsou antické představy o původu člověka a lidské civilizace počínaje Hésiodem a konče Lucretiovou filosofickou básní O povaze věcí. Věnovat se budeme dvojí různé polaritě: (1) rozdílu mezi těmi, kdo chápou lidský politický život jako prodloužení přirozeného vývoje světa, a těmi, kdo považují zákony a civilizační zvyky za ryze lidský výtvor; (2) rozdílu mezi autory, kteří líčí vývoj lidského druhu jako úpadek, a těmi, kdo v něm naopak vidí pokrok ve srovnání s ubohým původním stavem.
Pestrý inventář zvolených textů nám nabídne různé kombinace pohledů na tyto dvě otázky a umožní i průběžné srovnávání s moderními teoriemi lidské přirozenosti a jejího vývoje.