Charles Explorer logo
🇨🇿

Filosofie násilí

Předmět na Filozofická fakulta |
AFSV00047

Sylabus

FF UK, ÚFaR (LS 2011)

Filosofie násilí  

Konání: Čt 17:30, místnost C 208 vedení: Jakub Jinek

Požadavky: Aktivní účast; vedení četby - student důkladně pročte celý rozvrhovaný text a připraví presentaci četby vybrané pasáže; písemnou podobu presentace nechť student odevzdá do konce semestru.  

Anotace  

Skutečnost, že násilí má zakládajícící úlohu pro politično, nemusíme chápat pouze tak, že veškerá lidská politická společenství jsou vposled postavena na fyzickém donucování. Novější myšlení nabízí alternativní perspektivu, z níž lze na násilí hledět jako na prapůvodní fenomén přítomný v myšlení a udílející smysl skutečnosti samé. Vztah násilí a politična budeme zkoumat v tradici "filosofie násilí" (Sorel, Benjamin, Schmitt, Jünger, Arendtová, Patočka, Foucault, Derrida), a to na pozadí obvyklých distinkcí, do nichž násilí vstupuje: násilí a moc, násilí a majetek, konstituce a udržení, intrumentálnost a legitimnost násilí.  

Program semináře   1)      24. 2.   Úvodní hodina 2)      3. 3.     H. Arendtová, O násilí, Praha 1995 (četba str. 33-43). 3)      10. 3.   W. Benjamin, Ke kritice násilí, in: Agesilaus Santander, Praha 1998, str. 48-79          (četba str. 69-79). 4)      17. 3.   C. Schmitt, Pojem politična, Praha 2007 (četba str. 19-37). 5)      24. 3.   E. Jünger, Chůze lesem, Praha 1994 (četba kap. 26, 29-31, str. 44-45, 50-57). 6)      31. 3.   C. Schmitt, Teorie partizána, Praha 2008 (četba str. 20-28) 7)      7. 4.     H. Arendtová, Vita activa, Praha 2007, V. kap. (četba str. 260-271, 297-298). 8)      14. 4.   J. Patočka, Kacířské eseje, Praha 2007 (četba V. a VI. esej, str. 99-103, 113-119). 9)      5. 5.     M. Foucault, Subjekt a moc, in: Myšlení vnějšku, Praha 1996, str. 195-226 (četba str. 200-204, 214-218). 10)   12. 5.   J. Derrida, Násilí a metafyzika, in: Násilí a metafyzika, Praha 2002, str. 15-13 (četba str. 92-96). 11)   19. 5.   Závěrečná reflexe  

Literatura  

I. Avelar, The Letter of Violence. Essays on Narrative Ethics and Politics, New York 2004.

H. de Vries - L. E. Sullivan (vyd.), Political Theologies. Public Religions in Post-Secular World, New York 2006.

J. Derrida, Síla zákona, Praha 2002.

M. Fritsch, The Promise of Memory. History and Politics in Marx, Benjamin and Derrida, New York 2005.

J. Keane, Violence and Democracy, Cambridge 2002.

H. Maye - H. R. Sepp (vyd.), Phänomenologie und Gewalt, Würzburg 2005.

G. Sorel, Réflexion sur la Violence, něm.: Über die Gewalt (Innsbruck 1928); angl.: Reflections on Violence (Cambridge 1999), II,2, IV,1, V,3-4; příloha II: Apologie násilí, str. 346-349.

Anotace

Skutečnost, že násilí má zakládajícící úlohu pro politično, nemusíme chápat pouze empiricky v tom smyslu, že veškerá lidská politická společenství jsou vposled postavena na fyzickém donucování. Novější politické myšlení nabízí alternativní perspektivu, z níž lze na násilí hledět jako na prapůvodní fenomén přítomný v myšlení a udílející smysl skutečnosti samé. Vztah násilí a politična budeme zkoumat v tradici „filosofie násilí“ (Sorel, Schmitt,

Benjamin, Jünger, Sartre, Arendtová, Derrida), a to na pozadí obvyklých distinkcí, do nichž násilí vstupuje: násilí a moc, násilí a majetek, intrumentálnost a legitimnost násilí.