I.
Husserlova klasická fenomenologie – korelační a priori – událostní ráz jevení v současné fenomenologii ve Francii.
Četba: Tengelyi, László, „New phenomenology in France“, in: The Southern Journal of Philosophy, č. 2, 2012, str. 295-303.
II.
Renaud Barbaras – kritika Husserla – korelace touha – svět.
Četba: vybrané pasáže z Vnímání (Esej o smyslově vnímatelném), Praha, Filosofia, 2009, str. 25-42 (kap. II, Fenomenologie vnímání).
III.
Barbarasovo překročení fenomenologie – kosmologie a metafyzika.
Četba: „Život zjevování. Fenomenologie, kosmologie, metafyzika.“, in: Reflexe, filosofický časopis, č. 48, 2015, str. 111-131.
IV.
Jean-Luc Marion – jediná instance v jádru Husserlovy korelace, dávání – saturovaný fenomén.
Četba: „Bytnost fenoménu. Pasáže z díla Etant donné.“, in: Novotný, Karel (vyd.), Co je fenomén? Husserl a fenomenologie ve Francii, Červený Kostelec – Praha, Pavel Mervart – Oikoymenh, 2010, str. 257-266 + 287-301 (§§2, 23).
V.
Marionova hermeneutika – pojem světa.
Četba: „Bytnost fenoménu. Pasáže z díla Etant donné.“, in: Novotný, Karel (vyd.), Co je fenomén? Husserl a fenomenologie ve Francii, Červený Kostelec – Praha, Pavel Mervart – Oikoymenh, 2010, str. 266-277 (§19) + Reprise du donné, Paris, PUF, 2016, str. 144-146 (§25).
VI.
Marc Richir – radikalizace transcendentální fenomenologie – utvářející se smysl (sens se faisant).
Četba: „Co je fenomén?“, in: Novotný, Karel (vyd.), Co je fenomén? Husserl a fenomenologie ve Francii, Červený Kostelec – Praha, Pavel Mervart – Oikoymenh, 2010, str. 213-231.
VII.
Richirova architektonika – mihotání fenoménu – nejarchaičtější registry.
Četba: „Smysl fenomenologie“, in: tamtéž, str. 169-183.
VIII.
Henri Maldiney – doplnění Heideggera – lidské pociťování (sentir).
Četba: Penser l’homme et la folie, Grenoble, Millon, 1991, str. 302-311 (kap. L’existant, 1. část).
IX.
Transpassibilita, transpossibilita – Maldineyova fenomenologie umění.
Četba: Penser l’homme et la folie, Grenoble, Millon, 1991, str. 311-324 (kap. L’existant, 2. část).
X.
Claude Romano – překonání Heideggera – hermeneutika toho, kdo se stává (advenant).
Četba: L’événement et le monde, Paris, PUF,1998, str. 40-46 (§5).
XI.
Romanův holismus zkušenosti – problém „událostního empirismu“.
Četba: La phénoménologie doit-elle demeurer cartésienne?, in: Les Études philosophiques, č. 1/2012, str. 40-48.
XII.
Závěr: klasická vs. post-klasická fenomenologie – jediné fenomenologické pole.
Cílem kurzu je prostřednictvím přednášky a četby textů vybraných autorů (Henri Maldiney, Marc Richir, Jean-Luc Marion, Renaud Barbaras, Claude Romano) uvedení do jedné větve současné fenomenologie, jejímž tématem je – oproti klasické fenomenologii (Husserl, Heidegger) – jevení samo [l’apparaître même] v jeho dynamickém či událostním rázu. Vedle představení originálních způsobů, jimiž daní autoři k problematice přistupují, se pomocí jejich vzájemného srovnávání pokusíme načrtnout jediné fenomenologické pole, v němž se vynořují všechny důležité otázky pro aktuální fenomenologickou analýzu.