Obsah
1. Organizace kurzu; co je kritické myšlení
2. Aspekty kritického myšlení
3. Argumentace I
4. Argumentace II
5. Argumentační fauly a kognitivní zkreslení
6. Informace a konspirační teorie
7. Kritické myšlení podle S. Brookfielda – práce s předpoklady a úhly pohledu
8. Práce textem
9. -11. Studentské výstupy
12. Reflexe kurzu V případě potřeby může dojít ke změně témat či jejich pořadí.
Na rozvoj kritického myšlení žáků je ve vzdělávací dokumentech kladen stále větší důraz, vycházející z kompetenčně pojatých hlavních cílů vzděl ávání. Podle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 jsou „nedílnou součástí klíčových kompetencí dovednosti jako kritické myšlení (…)“ (s. 11). Kritické myšlení zahrnuje soubor dispozic a dovedností, které jsou do určité míry nezávislé na konkrétním oboru, a mohou tak být rozvíjeny ve všech vyučovacích předmětech. To však předpokládá, že 1) učitelé vědí, co kritické myšlení obnáší, a 2) mají sami tyto dispozice a dovednosti osvojené. Cílem kurzu je přispět k naplnění obou výše zmíněných bodů.
Kurz je primárně určen studentům a studentkám různých oborů učitelského studia. Soustředí se na rozvíjení kritického myšlení účastníků a předpokládá proto jejich aktivní zapojení v seminářích. Východiskem je několik různých koncepcí kritického myšlení (viz doporučená literatura), které budeme aplikovat na konkrétní příklady a situace a následně reflektovat jejich možné využití ve školní výuce. Budeme se zabývat různými aspekty kritického i nekritického myšlení, jako jsou např. kognitivní zkreslení, argumentační fauly, různé typy informací a jejich zdroje, především se však zaměříme na rozvoj dovedností dobré argumentace, rozboru textu, zaujímání různých úhlů pohledu a odhalování a posouzení vlastních předpokladů. Kurz není zaměřen primárně didakticky, ale bude veden didakticky pestrými metodami využitelnými i ve výuce na středních školách.