Přednášky (Povinné texty jsou k nalezení v SIS) 1) Úvod – distribuce: pozice, funkce, významy Co a k čemu je filmová distribuce? Historické chápání distribuce. Jej í postavení v rámci životního cyklu filmu a základní funkce – vytváření významů, trhů, publik.
Povinné texty: Drake, Philip, ‘Distribution and Marketing in Contemporary Hollywood’ in Paul McDonald and Janet Wasco (eds), The Contemporary Hollywood Film Industry (London: BFI, 2008), s. 63-82.
Staiger, Janet, ‚Ohlašování zboží, získávání zákazníků a vyjadřování ideálů. Úvahy o dějinách a teorii filmové reklamy‘, Iluminace vol. 18, č. 4 (2006), s. 17-47.
Projekce: Matinee (1993, Joe Dante, 99 min) 2) Marketing – konceptualizace marketingu a narativní obraz instituce vs. text, metody a složky (PR, publicity), praxe a nástroje (plakáty, trailery, press kity etc.) vytváření narativního obrazu filmu, diskurz a intertextualita
Povinné texty:. Dyer, Richard, ‘Stars as Specific Images’ in Stars (London: BFI, 1998), s. 60-83.
Kernan, Lisa, Coming Attractions, Reading American Movie Trailers (University of Texas Press, 2004), s. 1-24.
Projekce: Hořící keř (2013, A. Holland, 1. díl)
Domácí projekce: Titanic (1997, James Cameron) 3) Strukturovaná polysémie a high concept Vnitřní fungování marketingové logiky, fragmentace filmů na rovině marketingu a dva základní teoretické přístupy – strukturovaná polysémie vs. high concept, specifické oslovování publik, lež a sebe-reflexivita jako legitimní koncepty marketingu
Povinné texty: Wyatt, Justin, ‘A Critical Redefinition: the Concept of High Concept’, in High Concept, Movies and Marketing in Hollywood (Texas University Press, 1994), s. 1-22.
Austin, Thomas, ‘Gone with the Wind with Fangs’: Genre, Taste and Distinction in the Assembly, Marketing, and Reception of Bram Stoker’s Dracula’ in Steve Neale (ed): Genre and Contemporary Hollywood (London: BFI Publishing, 2006), s. 295-307.
Projekce: Flashdance (1983, Adrian Lyne)
Domácí projekce: Bram Stoker's Dracula (F.F. Coppola, 1992) 4) Synergie Marketing a vytváření přidružených trhů (tie-ins), cross-promotion a vztah k dalším sférám nabízejícím rozšíření exploatace filmu
Povinné texty: Maltby, Richard, ‘The Pursuit of Synergy’, in Hollywood Cinema (Blackwell Publishing, 2003), s. 205-212.
Projekce: Želvy Ninja (1990, 103 min)
Domácí projekce: Jurský park (1993, Steven Spielberg) 5) Marketing a (sub)kulturní kapitál Marketing jako nástroj k vytváření (sub)kulturního kapitálu (festivaly, artové kino, půlnoční filmy, nezávislé filmy, národní kinematografie...etc.), různé kanály pro vytváření kulturního kapitálu a specifických publik. Rozdílné typy filmů a rozdílné typy infrastruktury.
Povinné texty: Jancovich, Mark – Joanne Hollows, ‘Popular film and Cultural Distinction’ in Approaches to popular culture (Manchester University Press, 1995), s. 1-14.
Perren, Alisa, „Sex, Lies and Marketing: Miramax and the Development of the ‘Quality Indie’ Blockbuster,” Film Quarterly vol. 55, no. 2 (2001), s. 30-39.
Klinger, Barbara, „Současný cinefil, filmové sběratelství v éře po videu“, Iluminace vol. 17, č. 3 (2005), s. 83-103. Projekce: Půlnoc v Paříži (2001, Woody Allen)
Domácí projekce: sex, lži a video (1989, Steven Soderbergh) 6) Marketing a tvorba nové identity Strategie spojené s vytvářením nové identity filmu jako rebranding, pře-žánrování (re-genrefication), či repackaging, v souvislosti s dovozem/vývozem, umístěním na jiné trhy, v jiné době či politickém kontextu, adresované jinému publiku než v zemi původu
Povinné texty: Betz, Mark, ‘Art, Exploitation, Underground’, in M. Jancovich-A. Lázaro Reboll-J. Stringer-A. Willis (eds), Defining Cult Movies. The Cultural Politics of Oppositional Taste (Manchester: Manchester University Press, 2003), s. 202–222.
Richard Nowell, „Where Nothing is off Limits“: Genre, Commercial Revitalization, and the Teen Slasher Film Posters of 1982–1984.“ Post Script30, č. 2 (2011), s. 46–61.
Domácí projekce: Tmavomodrý svět (2001, Jan Svěrák)
Distribuce je tradičně ve stínu filmové produkce, přestože patří ke klíčovým článkům „životního cyklu“ každého filmu. Příběhy režisérů a hvězd přitahují standardně větší pozornost než příběhy mediálních kampaní a distribuční strategie nadnárodních korporací. Distribuce je převážně považovaná za „nejnudnější“ část filmového průmyslu, o jejímž fungování filmoví historici vědí stále nejméně. Distribuce je ale podstatně víc než jen „kanál“ na doručení audiovizuálního obsahu. Je prostorem, kde se soustředí, jak podotýká Douglas Gomery, největší moc filmového průmyslu. Právě různým podobám zmíněné moci se bude předmět věnovat v šesti zacílených přednáškách kombinovaných se seminářovými diskusemi a projekcemi. Zaměří se na distribuci a marketing jako na oblasti filmového průmyslu (a dějin kinematografie), jež mají zásadní vliv a) na výrobu filmů, b) ekonomické a ideologické rozvahy producentů, c) jak filmy přijímají diváci, d) na vytváření filmového kánonu, e) vytváření publik či f) „narativního obrazu“ filmu ve veřejném diskurzu. Distribuce a marketing jsou tak principiálně brány jako nástroje schopné vytvářet symbolické hodnoty i významy i generovat trhy pro jednotlivé filmy.
Přednášky, cvičení, projekce
Termíny výuky: pondělí (1x14 dní) 9.10., 23. 10., 6. 11., 20. 11., 4.12., 18. 12.