Přednášky 1) Úvod do „festival studies“ aneb Jak na filmové festivaly? (Bláhová)
Základní přístupy a metody studia filmových festival ů.
Text: Mark Peranson, Nejdřív získat moc, peníze budou následovat. Dva modely filmových festival. Dekalog 2, 3 (2009) – dostupné in Cinepur 75 (5-6 2011), s. 76 – 83. 2) Festivaly, národní kinematografie a stát (Bláhová)
Texty: Marla Stone, „Challenging Cultural Categories: The transformation of the Venice Biennale under Fascism“. Journal of Modern Italian Studies 4 (2), 1999: 184-208.
Lucy Mazdon, „Transnational ‘French’ Cinema: The Cannes Film Festival.” Modern & Contemporary France 15 (1) 2007, s. 9–20. 3) Festivaly a jejich sociálně-kulturní vliv (Čeněk)
Skadi Loist, The Queer Film Festival Phenomenon in a Global Historical Percpective (the 1970s-2000s). In Une histoire des festivals. Publications de la Sorbonne, 2013, s. 109-121. 4) Festivaly, kulturní diplomacie a Studená válka (Bláhová)
Texty: Reinhold Wagnleitner, „The Developement of United States Cultural Foreign Policy“. In. Coca-colonization and the Cold War. The Uni of North Carolina Press, 1994, s. 46 – 83.
Heide Fehrenbach, „Mass Culture and Cold War Politics“. The Berlin Film Festival of the 1950s. In Cinema in Democratizing Germany: Reconstructing National Identity After Hitler. The University of North Carolina Press, 1995, s. 234-253. 5) Festivaly a umělecká tvorba(Čeněk)
Text: TBA 6) Festivalizace kulturního života (Čeněk)
Text: John Wäfler, Changing festival definitions: a brief history of the Fribourg International Film Festival in Switzerland. In Une histoire des festivals. Publications de la Sorbonne, 2013, s. 99-107.
Podle jedné statistiky vznikne každý den na světě nový filmový festival. Studium filmových festivalů tak představuje dynamickou a rozvíjející se oblast, která umožňuje mnoho různých úhlů pohledů a rozmanité metodologické a výzkumné pozice sahající napříč disciplínami – od institucionálních dějin, přes politickou ekonomii po teorie managementu. Přednáška, která bude probíhat v šesti blocích, je zamýšlená jako úvod do studia filmových festivalů. Nabídne přehled hlavních přístupů a metod ke studiu festivalů, nastíní jejich historický vývoj a zároveň se na vybrané okruhy zaměří hlouběji. Konkrétně půjde o oblasti „festivaly a kulturní diplomacie“, „festivaly a národní kinematografie“, „festivaly a distribuce“, „festivaly, cinefilie a ekonomie prestiže“, „dramaturgie a program“ a „festivaly a imaginární komunity“. Na přednášku navazuje Výzkumný seminář: Filmové festivaly (praxe).
Termíny: 19. 2., 26. 2., 5. 3., 12. 3., 19. 3., 26. 3. (přednášky, seminář naváže 9. 4.)