Charles Explorer logo
🇬🇧

Film and digital humanities

Class at Faculty of Arts |
AFV0000342

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus   15. 2.   Úvodní hodina  

·      Přehled plánu kurzu a diskuse o vzájemných očekáváních.   22. 2.   Kritika I.  

·      Nan Z. Da, The Computational Case against Computational Literary Studies (2019)   1. 3.     Kritika II.  

·      F. Moretti, O. Sobchuk, Hidden In Plain Sight: Data Visualization in the Humanities (2019)   8. 3.     Měření vizuality I.  

·      T. Arnold, L. Tilton, Distant viewing: analyzing large visual corpora (2019)

·      L. Impett, F. Moretti, Totentanz: Operationalizing Aby Warburg’s Pathosformeln (2017)   15. 3.   Měření vizuality II.  

·      L. Melgar Estrada et al., Film Analysis as Annotation: Exploring Current Tools (2017)

·      B. Flueckiger, A Digital Humanities Approach to Film Colors (2017)   22. 3.   Produkce  

·      J. Neuberger, Centrality and Centralisation: A Social Network Analysis of the Early Soviet Film Industry, 1918-1953 (2020)

·      P. Tinits, O. Sobchuk, Open-ended cumulative cultural evolution of Hollywood film crews (2020)   29. 3.   Distribuce  

·      F. Moretti, Planet Holywood (2013)

·      V. Fernandez-Blanco et al., As Good as It Gets? Blockbusters and the Inequality of Box Office Results Since 1950 (2014)   12. 4.   Styl  

·      J. E. Cutting, A. Candan, Shot Durations, Shot Classes, and the Increased Pace of Popular Movies (2015)

·      M. Baxter, D. Khitrova, Y. Tsivian, Exploring cutting structure in film, with applications to the films of D. W. Griffith, Mack Sennett, and Charlie Chaplin (2017)   19. 4.   Narativ  

·      M. Kanatova et al., Broken Time, Continued Evolution: Anachronies in Contemporary Films (2017)

·      O. Sobchuk, P. Tinits, Cultural Attraction in Film Evolution: the Case of Anachronies (2020)   26. 4.   Stanovení problému  

·      Diskuse o jednotlivých nápadech.   3. 5.     Příprava experimentu  

·      Navržení konkrétního postupu (pracovat bude možno týmově i individuálně).   10. 5.   Prezentace výsledků  

·      Zhodnocení prvních výsledků experimentu.  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Digitální revoluce posledních dvou dekád proměnila rovněž způsob, jakým v humanitních vědách nakládáme s historickými daty a přistupujeme ke zkoumání textů a obrazů. Zvláště v uplynulém desetiletí se pod širokou hlavičkou digital humanities prohnala tradičními obory vlna, která sebou přinesla řadu inovací a také silnou kritiku.

Cílem našeho kurzu bude: 1) seznámit se s vývojem, který v této oblasti proběhl, a s nástroji, které byly vyvinuty pro poznávání audiovizuální kultury; 2) rozebrat konkrétní výsledky, jež nové výzkumy filmového průmyslu a umělecké formy filmových děl přinesly; 3) pokusit se připravit a realizovat svůj vlastní experiment, který by dokázal změřit některý z aspektů kinematografie.