Sylabus 15. 2. Úvodní hodina
· Přehled plánu kurzu a diskuse o vzájemných očekáváních. 22. 2. Kritika I.
· Nan Z. Da, The Computational Case against Computational Literary Studies (2019) 1. 3. Kritika II.
· F. Moretti, O. Sobchuk, Hidden In Plain Sight: Data Visualization in the Humanities (2019) 8. 3. Měření vizuality I.
· T. Arnold, L. Tilton, Distant viewing: analyzing large visual corpora (2019)
· L. Impett, F. Moretti, Totentanz: Operationalizing Aby Warburg’s Pathosformeln (2017) 15. 3. Měření vizuality II.
· L. Melgar Estrada et al., Film Analysis as Annotation: Exploring Current Tools (2017)
· B. Flueckiger, A Digital Humanities Approach to Film Colors (2017) 22. 3. Produkce
· J. Neuberger, Centrality and Centralisation: A Social Network Analysis of the Early Soviet Film Industry, 1918-1953 (2020)
· P. Tinits, O. Sobchuk, Open-ended cumulative cultural evolution of Hollywood film crews (2020) 29. 3. Distribuce
· F. Moretti, Planet Holywood (2013)
· V. Fernandez-Blanco et al., As Good as It Gets? Blockbusters and the Inequality of Box Office Results Since 1950 (2014) 12. 4. Styl
· J. E. Cutting, A. Candan, Shot Durations, Shot Classes, and the Increased Pace of Popular Movies (2015)
· M. Baxter, D. Khitrova, Y. Tsivian, Exploring cutting structure in film, with applications to the films of D. W. Griffith, Mack Sennett, and Charlie Chaplin (2017) 19. 4. Narativ
· M. Kanatova et al., Broken Time, Continued Evolution: Anachronies in Contemporary Films (2017)
· O. Sobchuk, P. Tinits, Cultural Attraction in Film Evolution: the Case of Anachronies (2020) 26. 4. Stanovení problému
· Diskuse o jednotlivých nápadech. 3. 5. Příprava experimentu
· Navržení konkrétního postupu (pracovat bude možno týmově i individuálně). 10. 5. Prezentace výsledků
· Zhodnocení prvních výsledků experimentu.
Digitální revoluce posledních dvou dekád proměnila rovněž způsob, jakým v humanitních vědách nakládáme s historickými daty a přistupujeme ke zkoumání textů a obrazů. Zvláště v uplynulém desetiletí se pod širokou hlavičkou digital humanities prohnala tradičními obory vlna, která sebou přinesla řadu inovací a také silnou kritiku.
Cílem našeho kurzu bude: 1) seznámit se s vývojem, který v této oblasti proběhl, a s nástroji, které byly vyvinuty pro poznávání audiovizuální kultury; 2) rozebrat konkrétní výsledky, jež nové výzkumy filmového průmyslu a umělecké formy filmových děl přinesly; 3) pokusit se připravit a realizovat svůj vlastní experiment, který by dokázal změřit některý z aspektů kinematografie.