Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak rozumět online diváctví

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000356

Anotace

Filmové (ani televizní) diváctví již nelze definovat jasně vymezeným prostředím recepce (kino, obývací pokoj). Současná publika bývají charakterizována jako konvergentní, rozptýlená, prokrastinující nebo „v pohybu“ – což ovšem neznamená, že by v jejich praxích nutně ztratila význam klasická filmová nebo televizní zkušenost.

Chtějí-li empirické výzkumy diváctví zachytit změny v diváckých návycích a preferencích, které nastaly s prudkým rozvojem služeb videa on demand, mobilního sledování a sociálních sítí, musí jim přizpůsobit své metody i teoretické rámce. Po historickém úvodu o proměnách chápání mediálních publik v posledních 20 letech kurz nabídne přehled hlavních výzev, témat a paradigmat ve výzkumech online diváctví, s důrazem na teorie proměn a typů současných publik a z perspektivy filmových/televizních studií.

Následně zapojí studenty do interpretace konkrétního datového souboru, který je výsledkem rozsáhlého dotazníkového šetření českých online diváku z počátku roku 2021, doplněného o sadu focus groups. Metodami kvantitativní a kvalitativní analýzy se studenti budou ptát na otázky, které se týkají mj. místa online videa (klasických filmových a televizních formátů i nativních online forem) v každodenním životě různých sociálních skupin, používání různých technických zařízení (vč. mobilních telefonů) a online platforem, role krátkých a dlouhých formátů v každodenních diváckých rutinách, žánrových a tematických preferencí v závislosti na kontextu sledování, tvorby cross-platformních uživatelských repertoárů atd.