Charles Explorer logo
🇨🇿

(Post)globalizace médií

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000368

Sylabus

Struktura kurzu:

- Kulturní a mediální imperialismus a politická ekonomie globálního mediálního systému

- Mezinárodní dělba kulturní práce, globální produkční sítě a tzv. runaway production

- Kulturní logika globalizace: glokalizace, hybridizace, kulturní toky a protitoky

- Globalizace v éře mediálních platforem: platformní imperialismus a periferní mediální trhy

- Současné diskuse o postglobalizaci a případ středovýchodní Evropy

Anotace

Kurz nabídne přehled hlavních přístupů ke globalizaci médií, s důrazem na audiovizuální produkci, distribuci a recepci a na hledisko periferních zemí, zvláště těch ve střední a východní Evropě. To znamená, že nás nebude zajímat jen růst globálních korporací a trhů, ale také žité projevy globalizace v malých mediálních kulturách, jako je ta česká.

Teoretické koncepty globalizace jako globální mediální systém, centrum-periférie, kulturní imperialismus, postkolonialismus, mezinárodní dělba práce, globální produkční sítě, síťová společnost, deteritorializace, transnacionalita, glokalizace, hybridizace, kulturní toky a protitoky, media capitals ad. si budeme ilustrovat na konkrétních příkladech z filmu, televize a digitálních médií. Každý z těchto pojmů je spojený s určitým historickým kontextem (počínaje 60. lety 20. stol.), a proto bude důležité přehled rámovat současnými diskusemi o krizi či konci globalizace, postglobalizaci, platformizaci, nástupu neliberálních režimů v Evropě a návratu moci národních státu.