Kurz se zaměří na různé přístupy k výzkumu veřejného filmového představení, které bude nahlíženo z perspektivy historické, společenské a ekonomické. V úvodních hodinách seznamuje studenty s typologiemi kin, s historickým vývojem kin v českém a mezinárodním kontextu, s financování kin a rolí veřejné správy v jejich podpoře, s proměnami kin v souvislosti s technologickými inovacemi a s aktuálními trendy v jejich provozování. Následně budou diskutovány výzkumné metody, které jsou uplatňovány při výzkumu kin, a konkrétní výzkumné texty, přičemž důraz bude kladen jak na historické poznání kin v různých kontextech, tak na praktický, aplikovaný výzkum pro potřeby managementu a marketingu kin. V rámci kurzu budou zohledněna následující témata:
- Kino jako předmět výzkumu: Definice, typologie, koncepty
- Historický pohled na kina – putovní a stálá kina, architektura, programování, cenzura apod.
- Technologické inovace a jejich vliv na funkci kin
- Společenské významy kina a jejich proměny
- Od snění k nakupování – multikina, multiplexy, megaplexy, kombinování různých druhů spotřeby
- Umělecký film – filmové kluby a artová kina
- Festivalizace filmové distribuce
- Eventizace filmové distribuce a alternativní obsah
- Marketing ve filmovém průmyslu, marketing kin
- Výzkum publika a typologie diváků
- Proměňující se charakter kina v post-pandemické době a v kontextu digitalizace a platformizace
- IMAX, 4DX, virtuální realita, budoucnost kin