Charles Explorer logo
🇨🇿

Francouzská nová vlna

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV000045

Sylabus

PROGRAM KURZU:

Výuka bude probíhat v pondělí a v pátek. Pondělní přednášky se budou konat jako náhrada za zrušenou výuku z důvodu studijního pobytu vyučujícího. V pondělí bude výuka 15:50-17:25 (m. č. 429) a v pátek bude výuka s projekcí 9:10-12:25 (m.č. 429).   1. 5.10. pondělí (1. náhradní termín) 15:50-17:25 Změny ve filmovém průmyslu a státní zásahy do tvorby   2. 9.10.  Situace francouzské kinematografie a vznik označení nová vlna               projekce: Nikdo mne nemá rád, Fraçois Truffaut, 1959   3. 16.10. Rozvoj filmových klubů a dobové publikum                projekce: U konce s dechem, Jean-Luc Godard, 1960   4. 19.10. pondělí (2. náhradní termín) 15:50-17:25 - analýza filmu Nikdo mne                         nemá rád, Cléo od 5 do 7   5. 23.10.  Politika "auteurů" a kritický koncept nové umělecké školy                 projekce: Adieu Philippine, Jacques Rozier, 1961   6. 6.11.  Technické a ekonomické charakteristiky filmů nové vlny (produkce a distribuce)                 projekce: Paříž nám patří, Jacques Rivette, 1961   7. 30.11. pondělí (3. náhradní termín) 15:50-17:25 - analýza filmu Sbohem, Filipíno, U konce s dechem   8. 4.12. Nová vlna: estetika, scénář, výběr prostředí, střih a zvuk            projekce: Já, černoch, Jean Rouch, 1957   9. 11.12. Poznámky k východiskům 50.let (styl poválečného francouzského filmu, skupina Třiceti a krátkometrážní tvorba, dokumentární tvorba "novovlných" režisérů); analýza Slečinky z Rochefortu                projekce: Hirošima, má láska, Alain Resnais, 1959   10. 18.12. analýza filmu Hirošima, má láska, Já, černoch                 projekce: Znamení lva, Éric Rohmer, 1959   11. 8.1. analýza filmů Paříž nám patří, Znamení lva, Bratranci             projekce: Bratranci, Claude Chabrol, 1959 

Anotace

Charakteristika obsahu:

Tato přednáška je úvodem do problematiky tzv. francouzské nové vlny. Cílem je nejen objasnění jejího vzniku ale také bourání mýtů její neomylnosti a jednoznačně pozitivního přínosu světové kinematografii. Obsahem je nastínění debat kolem pojmů mladí Turci a nová vlna, historický přehled technického a ekonomického zázemí nastupující generace filmařů, charakteristika základních formálních a estetických postupů, koncept politiky "auteurů". Součástí budou projekce základních děl a jejich analýza. Vybrány byly takové filmy, které jsou všeobecně ve Francii přijímány jako reprezentativní přehled nové vlny v celé její různorodosti. Student získá detailní sociálně-ekonomický přehled (to bude také hlavní hledisko pro analýzu vybraných filmů) o důležité etapě vývoje francouzské kinematografie.