Charles Explorer logo
🇬🇧

Contemporary Hollywood

Class at Faculty of Arts |
AFV00117

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky (Povinné texty jsou k nalezení v SIS).   1)    Éra blockbusteru (1975-1989)

Povinné texty:Thomas Schatz, "The New Hollywood", in Jim Collins, Hilary Radner, and Ava Collins, (eds.), Film Theory Goes to the Movies (Routledge, New York, 1993), s. 8-37.

Buckland, Warren, "A Close Encounter with Raiders of the Lost Ark: Notes on Narrative Aspects of the New Hollywood Blockbuster", in Steve Neale - Murray Smith (eds.), Contemporary Hollywood Cinema (Routledge, New York, 1998), s. 166-177.

Wyatt, Justin, "A Critical Redefinition: the Concept of High Concept", in High Concept, Movies and Marketing in Hollywood (Texas University Press, 1994), s. 1-22.  

Doporučená literatura: King, Geoff, "Spectacle and Narrative in Contemporary Hollywood Blockbuster", in Linda Ruth Williams a Michale Hammond (eds.), Contemporary American Cinema (Open University Press, 2006), s. 334-352.  

Projekce: E. T. Mimozemšťan (Steven Spielberg, 1982, 115 min) 

Domácí projekce:  Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy (Raiders of the Lost Ark, Steven Spielberg, 1981) a Flashdance (Adrian Lyne, 1983) nebo Top Gun (Tony Scott, 1986)   2)    Trendy a cykly: Vietnam a reaganovská kinematografie

Povinné texty:

Prince, Stephen, "Hearts and Minds", in Prince, Visions of Empire: Political Imagery in Contemporary American Cinema (New York, Praeger, 1992), s. 115-153.  

Projekce: Oběti války (Casualties of War, Brian De Palma, 1989)

Domácí projekce: Četa (Oliver Stone, 1986)   3)    Miramax a Quentin Tarantino (1989 - 1995)

Povinné texty:

Perren, Alisa, "Sex, Lies and Marketing: Miramax and the Development of the ‘Quality Indie’ Blockbuster," Film Quarterly, vol. 55, č. 2 (2001), s. 30-39.

McDonald, Paul, "Miramax, Life is Beautiful and the Indiewoodization of the foreign language film market in the USA". New Review of Film and Television Studies, vol. 7, č. 4 (2009), s. 353 - 375

Projekce: Vřískot (Wes Craven, 1996, 111 min)

Domácí projekce: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) nebo Gauneři (1992, 99 min) a a Zamilovaný Shakespeare (John Madden, 1998)   4)    Indiewood (1995 - 2000)

Povinné texty:

Geoff King, "Indiewood in Context", Indiewood USA: Where Hollywood Meets Independent Cinema, (London: I. B. Taurus, 2009), s. 1-43.

Projekce: Juno (Jason Reitman, 2007, 96 min)Domácí projekce: Adaptace (Spike Jonze, 2001) a jakýkoliv film od Wese Andersona   5)    Trendy a cykly: rodinný film

Povinné texty:

Peter Krämer, ‘Would you take your Child to see this Film? The Cultural and Social Work of the Family-adventure Movie’, in Steve Neale and Murray Smith (eds.) Contemporary Hollywood Cinema (London: Routledge, 1998), s. 294-311.

Robert C. Allen, "Home Alone Together: Hollywood and the ‘Family Film’", in Melvyn Stokes and Richard Maltby (eds.), Identifying Hollywood’s Audiences: Cultural Identity and the Movies (London: BFI, 1999), s. 109-134.  

Projekce: Paní Doubtfire (Chris Columbus, 1993)

Domácí projekce: Hledá se Nemo (Andrew Stanton, 2003)   6)    Globální Hollywood a globální blockbuster (2000 - současnost)

Povinné texty:

Miller, Toby, "Hollywood and the World", in John Hill Pamela Church Gibson (eds.), American Cinema and Hollywood (Oxford University Press, 2000), s. 145-155.

Richard Maltby, "Globalization", in Hollywood Cinema: Second edition (London: Blackwell, 2003), s. 212-217.

Peter Kramer, "Hollywood and its Global Audiences: A Comparative Study of the Biggest Box Office the United States and Outside the United States since the 1970s", in Richard Maltby, Daniel Biltereyst, and Philippe Meers (eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies (Oxford: Whiley-Blackwell: 2011), s. 171-184.

Projekce: Madagascar 3 (Eric Darnell, 2012, 93 min)Domácí projekce: Kapitán America: The First Avenger (Joe Johnston, 2011)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Hollywood prošel v uplynulých dekádách zásadními změnami, jež se promítly nejen do způsobu, jakým se snímky vyrábí a distribuují, ale i jakým je publika konzumují a jak představy producentů/distributorů o publiku následně ovlivňují filmový styl, formu i estetiku. Předmět se v šesti přednáškových blocích doplněných projekcemi věnuje ekonomickým institucionálním, produkčním a estetickým dějinám hollywoodské kinematografie od 80. let do současnosti. Na konkrétních případech se zaměří na výrazné produkční trendy (filmy o Vietnamu, rodinné filmy), měnící se ekonomické modely (blockbuster a synergie), fenomén mini majors (Miramax a New Line Cinema), tzv. "Indiewood" (a výrazné tvůrce i teoretické přístupy s ním spojené) či blockbuster v éře globalizace.

Pozn. jednotlivé promítané filmy se mohou změnit.

Přednášky/seminář, projekce

Termíny výuky: 18. 2., 25. 2., 11. 3, 25. 3., 8.4., 22. 4., 6. 5. vždy středa 15:50-19:05 hod.