Tematické okruhy
Komedie 60. let
Tematika smíchu a směšnosti v kontextu české tradice, mentality a kultury.
Literární kořeny humoristické literatury (Hašek, Hrabal), fenomén švejkovství.
Dobová rezonance společnosti 60. let v komediálním zrcadle. Žánrové spektrum - crazy, satira, hořká (černá) komedie, vaudeville. Komedie ve filmech nové vlny: Forman-Passer-Papoušek. Humor vytěžený z všednosti; poetika trapnosti v interpretaci neherců.
Další komediální trendy. Komplex české provinciality. Světáci, Bílá paní, Utrpení mladého Boháčka, Svatba jako řemen, Penzión pro svobodné pány, aj.
Komediograf Vratislav Blažek.
Kult českých komiků ve filmu.
Parodie
Parodie na pokleslé žánry (kovbojky, rodokapsy, komiksy, komické sci-fi, červená knihovna (Václav Vorlíček, Oldřich Lipský, Petr Schulhoff).
Klasické české parodie: Pytlákova schovanka (Frič), Limonádový Joe (Brdečka -Lipský)
Lipský: Muž z prvního století (parodická sci-fi moralita); sci-fi Zabil jsem Einsteina, pánové, Čtyři vraždy stačí, drahoušku (parodie na komiksy).
Odraz a reakce na politickou a společenskou represi v 60. letech a v normalizačních komediích. Macourek-Vorlíček: Konec agenty W4C (parodie na bondovky); Kdo chce zabít Jessii?; Pane, vy jste vdova; Jak utopit dr. Mráčka; Což takhle dát si špenát?
Schulhoff: společenské crazy satiry.
Lyrická komedie
Tragikomično, idylizace a harmonizace v pojetí Jiřího Menzela. Pábitelství ve filmech podle B. Hrabala. Stylová transformace vančurovského verbální poetiky do filmové komedie v Rozmarném létu.
České komické prototypy. Svěrák-Menzel: Na samotě u lesa; Vesničko má středisková.
Cimrmanismus Z. Svěráka a L. Smoljaka
Specifikum jejich humoristické optiky a komediálního stylu, poetika cimrmanovského (ne)hereckého projevu. Tradice českého učitelství a školních filmových komedií (Marečku, podejte mi pero); mystifikace a parodie: Jáchyme, hoď ho do stroje, Vrchní prchni, Trhák, Kulový blesk, Rozpuštěný a vypuštěný, Cimrman ležící, spící, Nejistá sezóna.
Česká komedie 80.- 90. let
Zdeněk Svěrák - Jan Svěrák (Obecná škola, Kolja); Jan Hřebejk - Petr Jarchovský (Pelíšky, Pupendo, Musíme si pomáhat, Horem pádem); Michael Viewegh - Petr Nikolaev (Báječná léta pod psa); Milan Steindler- Halina Pawlowská (Díky za každé nové ráno); Alice Nellis (Ene bene, Výlet); autorský komediograf Petr Zelenka (Knoflíkáři, Samotáři, Příběhy obyčejného šílenství).
Tragikomedie
Charakteristika "nečistého" žánru; Obchod na korze, Ostře sledované vlaky, Musíme si pomáhat. Česká povaha v krizi v období protektorátu. Neokázalé hrdinství a typ antihrdiny.
Hořké komedie jako politické podobenství: Den sedmý, osmá noc, Případ pro začínajícího kata, Farářův konec ad.