\r\n
\r\n
2. Sociologie diváka a socialistický divák
\r\nTexty:
\r\nJaromír Blažejovský, \"Normalizační film\". Cinepur 2002, č. 21
\r\nKamil Činátl, \"Časy normalizace\". In Petr A. Bílek - Blanka Činátlová (eds): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace (Pistorius/Olšanská, Příbram, 2010), s. 166-185
\r\nVáclav Havel, Příběh a totalita. In Havel, Do různých stran. Eseje a články z let 1983-1989 (Praha: Knihovna Lidových novin, 1989), s. 116-137.
\r\nSociologie diváka, TBC
\r\n\r\n
Texty ke cvičení
\r\n\"Rozhovor\", in Miroslav Vaněk - Pavel Mücke - Hana Pelikánová (eds), Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AVČR, 2007), s. 83-106
\r\n\"Analýza a interpretace v orální historii\", in Miroslav Vaněk - Pavel Mücke - Hana Pelikánová (eds), Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AVČR, 2007), s. 122-150
\r\n\r\n
Projekce: Kamarád do deště (1988)
\r\nDomácí projekce: není
\r\n\r\n
3. Žít nonstop: mládež v socialistickém Československu a generační konflikt
\r\nTexty:
Christine Brenner, \"Troublemakers! Dealing with Juvenile Delinquency in Socialist Czechoslovakia\", in Acta Historica Universitatis Silensianae Opaviensis, 6/2013, s. 123-137.
Ondřej Daniel, \"Násilí československé mládeže na konci státního socialismu, Bezpečností riziko a téma společenské kritiky\", in: Ondřej Daniel - Tomáš Kavka - Jakub Machek (eds): Populární kultura v českém prostoru (Praha: Karolinum, 2013), s. 274-290.
\r\n\r\n
Projekce: Vrať se do hrobu (1989)
\r\nDomácí projekce: Horká kaše (1988)
\r\n\r\n
4. Populární hudba a vytváření konsensu
\r\nTexty:
\r\nPřemysl Houda, \"Folková Lipnice - polooficiální folk před tisícovým publikem\", in Intelektuální protest nebo masová zábava? Folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace(Praha: Academia, 2014), s. 182-207.
\r\nPetr. A. Bílek, K práci a oddechu: Znakový systém normalizační pop music. In Petr A. Bílek - Blanka Činátlová (eds): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace (Pistorius/Olšanská, Příbram, 2010), s. 57
\r\nJindřiška Bláhová - Richard Nowell, \"If not for their Artistic Merit then their Capacity to Connect with People\": Czechoslovak Communists, Late Cold War Cultural Policy, and Youth-oriented American Films. Iluminace, roč. 27, č. 1, 2015, s. 41-59.
\r\n\r\n
Projekce: Discopříběh (1987)
\r\nDomácí projekce: není
\r\n\r\n
5. Televizní zábava a seriály
\r\nTexty:
\r\nPaulina Bren, Zelinář a jeho televize, Kultura komunismu po pražském jaru 1968 (Praha: Academia, 2013) (vybrané kapitoly)
\r\nPetr Bednařík - Irena Reifová, \"Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality\". Sborník Národního muzea v Praze, roč. 53, č. 4, 2008, s. 71-74.
\r\n\r\n
Projekce: Rozpaky kuchaře Svatopluka (1984)
\r\nDomácí projekce: Žena za pultem (1977, díl 1 a 2)
\r\n\r\n
6. Přetočit dějiny: nástup videa v Československu
\r\nTexty
\r\nV. Sperling, \"Peeking behing Celluloid Curtain\". In Journal of Popular Film & Television, roč.18, č. 4, 1991, s. 154-164.
\r\nPaulna Bren, \"Tuzex and the Hustler: Living it Up in Czechoslovakia\" in: Paulina Bren - Mary Neuburger (eds), Communism Unwrapped: Consumption in Cold War Eastern Europe (Oxford University Press, 2012), s. 28-47
\r\n\r\n
Projekce: Bony a klid (1987)
\r\nDomácí projekce: TBA
\r\n","inLanguage":"cs"}]}
0. Úvod 1. Kultura a společnost 80. let: normalizace, perestrojka
Texty:
Michal Pullman, Úvod. In Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu (Praha: Scriptorium, 2011), s. 13-22.
Lucie Řezníková, Režimy paměti - formáty identity. Ke vztahu paměti a české identity v současné populární kultuře. In: Ondřej Daniel - Tomáš Kavka - Jakub Machek (eds): Populární kultura v českém prostoru (Praha: Karolinum, 2013), s. 44-59.
Projekce: Největší přání II (1990)
Domácí projekce: Vyprávěj (2009), 3 série, díly 24 a 25 2. Sociologie diváka a socialistický divák
Texty:
Jaromír Blažejovský, "Normalizační film". Cinepur 2002, č. 21
Kamil Činátl, "Časy normalizace". In Petr A. Bílek - Blanka Činátlová (eds): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace (Pistorius/Olšanská, Příbram, 2010), s. 166-185
Václav Havel, Příběh a totalita. In Havel, Do různých stran. Eseje a články z let 1983-1989 (Praha: Knihovna Lidových novin, 1989), s. 116-137.
Sociologie diváka, TBC
Texty ke cvičení
"Rozhovor", in Miroslav Vaněk - Pavel Mücke - Hana Pelikánová (eds), Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AVČR, 2007), s. 83-106
"Analýza a interpretace v orální historii", in Miroslav Vaněk - Pavel Mücke - Hana Pelikánová (eds), Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AVČR, 2007), s. 122-150
Projekce: Kamarád do deště (1988)
Domácí projekce: není 3. Žít nonstop: mládež v socialistickém Československu a generační konflikt
Texty: Christine Brenner, "Troublemakers! Dealing with Juvenile Delinquency in Socialist Czechoslovakia", in Acta Historica Universitatis Silensianae Opaviensis, 6/2013, s. 123-137.
Ondřej Daniel, "Násilí československé mládeže na konci státního socialismu, Bezpečností riziko a téma společenské kritiky", in: Ondřej Daniel - Tomáš Kavka - Jakub Machek (eds): Populární kultura v českém prostoru (Praha: Karolinum, 2013), s. 274-290.
Projekce: Vrať se do hrobu (1989)
Domácí projekce: Horká kaše (1988) 4. Populární hudba a vytváření konsensu
Texty:
Přemysl Houda, "Folková Lipnice - polooficiální folk před tisícovým publikem", in Intelektuální protest nebo masová zábava? Folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace(Praha: Academia, 2014), s. 182-207.
Petr. A. Bílek, K práci a oddechu: Znakový systém normalizační pop music. In Petr A. Bílek - Blanka Činátlová (eds): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace (Pistorius/Olšanská, Příbram, 2010), s. 57
Jindřiška Bláhová - Richard Nowell, "If not for their Artistic Merit then their Capacity to Connect with People": Czechoslovak Communists, Late Cold War Cultural Policy, and Youth-oriented American Films. Iluminace, roč. 27, č. 1, 2015, s. 41-59.
Projekce: Discopříběh (1987)
Domácí projekce: není 5. Televizní zábava a seriály
Texty:
Paulina Bren, Zelinář a jeho televize, Kultura komunismu po pražském jaru 1968 (Praha: Academia, 2013) (vybrané kapitoly)
Petr Bednařík - Irena Reifová, "Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality". Sborník Národního muzea v Praze, roč. 53, č. 4, 2008, s. 71-74.
Projekce: Rozpaky kuchaře Svatopluka (1984)
Domácí projekce: Žena za pultem (1977, díl 1 a 2) 6. Přetočit dějiny: nástup videa v Československu
Texty
V. Sperling, "Peeking behing Celluloid Curtain". In Journal of Popular Film & Television, roč.18, č. 4, 1991, s. 154-164.
Paulna Bren, "Tuzex and the Hustler: Living it Up in Czechoslovakia" in: Paulina Bren - Mary Neuburger (eds), Communism Unwrapped: Consumption in Cold War Eastern Europe (Oxford University Press, 2012), s. 28-47
Projekce: Bony a klid (1987)
Domácí projekce: TBA
Osmdesátá léta v Československu jsou často prezentovaná a vnímaná jako období lehce groteskní či nostalgické zaplněné céčky, veksláky, trabanty a hity Michala Davida. Audiovizuální kultura v poslední dekádě komunistického režimu ale představovala více než jen i dnes stále populární diskotékové songy. V šesti blocích kombinujících přednášku, seminář a projekci se předmět zaměří na film, televizi, hudbu či domácí video ze tří základních úhlů: na jejich roli v každodenním životě socialistického občana, jejich význam pro politickou reprezentaci (filmy pro mladé, varieté, televizní seriály) a na ekonomické aspekty mediální produkce. Nabídne studentům nové perspektivy na zatím stále nejméně prozkoumanou fázi tzv. normalizace. Umožní jim chápat 80. léta ne jako lehce exotický skanzen, ale v jejich kulturní, společenské, politické a ekonomické komplexitě, která se nezřídka přelila do let 90. Zároveň se studenti seznámí s hlavními trendy televizní, hudební a filmové produkce a osvojí si základy výzkumných metod jako orální historie.
- Normalizace a perestrojka - politické, společenské a ekonomické aspekty
- Československý státní film a další kulturní podniky v 80. letech
- Sociologie filmového diváka a ideální divák
- Kultura a trávení volného času
- Trendy v populární hudbě
- Televizní seriály a zábava
- Mládež a generační konflikt
- Domácí video
Předmět se bude konat 1x za 14 dní, v termínech 25. 2., 10.3. 24.3, 7.4., 21.4., 5.5.