Charles Explorer logo
🇬🇧

Audiovisual Culture in 80' Czechoslovakia

Class at Faculty of Arts |
AFV00197

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvod   2. Kultura a společnost 80. let: normalizace, perestrojka 

Texty:

Michal Pullman, Úvod. In Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu (Praha: Scriptorium, 2011), s. 13-22.

Lucie Řezníková, "Režimy paměti - formáty identity. Ke vztahu paměti a české identity v současné populární kultuře". In: Ondřej Daniel - Tomáš Kavka - Jakub Machek (eds): Populární kultura v českém prostoru (Praha: Karolinum, 2013), s. 44-59.   

Projekce: Největší přání II (1990)

Domácí projekce: Vyprávěj (2009), 3 série, díly 24 a 25    3. Sociologie diváka a socialistický divák 

Texty:

Jaromír Blažejovský, "Normalizační film". Cinepur 2002, č. 21

Kamil Činátl, "Časy normalizace". In Petr A. Bílek - Blanka Činátlová (eds): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace (Pistorius/Olšanská, Příbram, 2010), s. 166-185.

Václav Havel, Příběh a totalita. In Havel, Do různých stran. Eseje a články z let 1983-1989 (Praha: Knihovna Lidových novin, 1989), s. 116-137.

Sociologie diváka, TBA  

Texty ke cvičení

"Rozhovor", in Miroslav Vaněk - Pavel Mücke - Hana Pelikánová (eds), Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AVČR, 2007), s. 83-106

"Analýza a interpretace v orální historii", in Miroslav Vaněk - Pavel Mücke - Hana Pelikánová (eds), Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AVČR, 2007), s. 122-150  

Projekce: Kamarád do deště (1988)

Domácí projekce: není   4. Žít nonstop: mládež v socialistickém Československu a generační konflikt

Texty: Christine Brenner, "Troublemakers! Dealing with Juvenile Delinquency in Socialist Czechoslovakia", in Acta Historica Universitatis Silensianae Opaviensis, 6/2013, s. 123-137.

Ondřej Daniel, "Násilí československé mládeže na konci státního socialismu, Bezpečností riziko a téma společenské kritiky", in: Ondřej Daniel - Tomáš Kavka - Jakub Machek (eds): Populární kultura v českém prostoru (Praha: Karolinum, 2013), s. 274-290.  

Projekce: Vrať se do hrobu (1989) 

Domácí projekce: Horká kaše (1988)   5. Populární hudba a vytváření konsensu

Texty:

Přemysl Houda, "Folková Lipnice - polooficiální folk před tisícovým publikem", in Intelektuální protest nebo masová zábava? Folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace(Praha: Academia, 2014), s. 182-207.

Petr. A. Bílek, K práci a oddechu: Znakový systém normalizační pop music. In Petr A. Bílek - Blanka Činátlová (eds): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace (Pistorius/Olšanská, Příbram, 2010), s. 57

Jindřiška Bláhová - Richard Nowell, "If not for their Artistic Merit then their Capacity to Connect with People": Czechoslovak Communists, Late Cold War Cultural Policy, and Youth-oriented American Films. Iluminace, roč. 27, č. 1, 2015, s. 41-59.  

Projekce: Discopříběh (1987) 

Domácí projekce: není   6. Televizní zábava a seriály

Texty:

Paulina Bren, Zelinář a jeho televize, Kultura komunismu po pražském jaru 1968 (Praha: Academia, 2013) (vybrané kapitoly)

Petr Bednařík - Irena Reifová, "Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality". Sborník Národního muzea v Praze, roč. 53, č. 4, 2008, s. 71-74.  

Projekce: Rozpaky kuchaře Svatopluka (1984)

Domácí projekce: Žena za pultem (1977, díl 1 a 2)   7. Přetočit dějiny: nástup videa v Československu

Texty

V. Sperling, "Peeking behing Celluloid Curtain". In Journal of Popular Film & Television, roč.18, č. 4, 1991, s. 154-164.

Paulna Bren, "Tuzex and the Hustler: Living it Up in Czechoslovakia" in: Paulina Bren - Mary Neuburger (eds), Communism Unwrapped: Consumption in Cold War Eastern Europe (Oxford University Press, 2012), s. 28-47  

Projekce: Bony a klid (1987)

Domácí projekce: TBC

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Osmdesátá léta v Československu jsou často prezentovaná a vnímaná jako období lehce groteskní či nostalgické zaplněné céčky, veksláky, trabanty a hity Michala Davida. Audiovizuální kultura v poslední dekádě komunistického režimu ale představovala více než jen i dnes stále populární diskotékové songy. V šesti blocích kombinujících přednášku, seminář a projekci se předmět zaměří na film, televizi, hudbu či domácí video ze tří základních úhlů: na jejich roli v každodenním životě socialistického občana, jejich význam pro politickou reprezentaci (filmy pro mladé, varieté, televizní seriály) a na ekonomické aspekty mediální produkce. Nabídne studentům nové perspektivy na zatím stále nejméně prozkoumanou fázi tzv. normalizace. Umožní jim chápat 80. léta ne jako lehce exotický skanzen, ale v jejich kulturní, společenské, politické a ekonomické komplexitě, která se nezřídka přelila do let 90. Zároveň se studenti seznámí s hlavními trendy televizní, hudební a filmové produkce a osvojí si základy výzkumných metod jako orální historie.

- Normalizace a perestrojka - politické, společenské a ekonomické aspekty

- Československý státní film a další kulturní podniky v 80. letech

- Sociologie filmového diváka a ideální divák

- Kultura a trávení volného času

- Trendy v populární hudbě

- Televizní seriály a zábava

- Mládež a generační konflikt

- Domácí video

Předmět se bude konat 1x za 14 dní, v termínech 25. 2. (Úvod), 10.3. 24.3, 7.4., 21.4., 5.5. a 19.5.