Struktura přednáškového kurzu a tematické okruhy:
I.
Figura jako subjekt a objekt v uměleckém díle. Charakteristika postav v konvenci klasick ých filmů.
Přehled vývojové formace filmové postavy.
Pojem autorského filmu ve vztahu k figuraci z hlediska inovativních proměn (historický vhled do problematiky v zaměření na novovlnné trendy a nezávislý autorský film).
Pozice a funkce postavy v narativu jako vehiklu autorské výpovědi.
Modelace a modelovost figur. Figurace v dramatickém, psychologickém a stylizačním konceptu. Typologie a individualita figury. Postava jako autonomní element a jako dílčí součást kolektivního komplexu.
II.
Postava jako manipulativní „nástroj“ pro autorskou výpověď; fenomén alter ego. Tvůrčí reflexe obsažená v projektivním vstupu autora do charakteru figury. Problematika identifikace a její relativita v autobiografické bázi. Režiséři jako autoři v typovém a hereckém zastoupení: Ingmar Bergman – Max von Sydow, Erland Josephson; Luis Buñuel – Fernando Rey; François Truffaut – Jean-Pierre Léaud; Federico Fellini – Marcello Mastroianni; Aki Kaurismäki – Matti Pelonpää; Martin Scorsese – Robert de Niro; David Lynch – Kyle MacLachlan; Leos Carax – Denis Lavant; Tim Burton – Johnny Depp.
Zjevená a skrytá figurace. Maskovaná tvářnost postavy a proces jejího odhalování. Zdvojení „role v roli“. Identita figury v rámci reprezentace její filmové (pre)historie.
III.
Figurativní transformace v autorské prezentaci. Přímý autorsko interpretační vstup do postav.
Režisér v roli sebe sama (Woody Allen: Manhattan, Zločiny a poklesky) nebo v jiné roli (Truffaut: Divoké dítě, Zelený pokoj, Americká noc). Vtělení autorského ega do herecké imitace (např. Kenneth Branagh jako Woody Allen v Celebritách).
Zosobnění autora v intertextuální kinematografické paralele (žánrové parafráze a remaky): film 8 ½ (F. Fellini) v komparaci s filmem Vzpomínky na Hvězdný prach (W. Allen).
Autorské genderové inverze v ženských postavách: Ingmar Bergman, Michelangelo Antonioni, Jean-Luc Godard, Carlos Saura, Pedro Almodóvar aj.
Autenticizace ve figuraci v nezávislých autorských filmech v USA (Jim Jarmusch) a v Evropě (Wim Wenders, Michael Haneke).
Obsah tohoto přednáškového cyklu se týká specifického vztahu filmového tvůrce a postavy v tzv. autorském filmu v různých kontextech. Po obecném úvodu o figuraci se pozornost soustředí na tematické okruhy a konkrétní tvůrce, v jejichž filmech bude sledována osobitá forma autostylizace.
V průzkumu metodických možností analýzy a interpretace autorských figur v rámci filmového díla bude prověřována diskutabilní problematika tohoto tematizovaného zúžení.