Jednotivé případové studie současných českých seriálů, které budou tvořit osnovu semestrálního programu kurzu, budou sledovat tyto dílčí perspektivy produkční analýzy:- Veřejnoprávně-institucionální: rozhodování o výběru námětu, tvůrců a koproducenta, schvalování, producentské a dramaturgické vedení, hodnotové rámce klíčových aktérů.- Byznysově-producentské: strategie nezávislých producentů pracujících na zakázkách a koprodukcích s ČT, místo seriálové tvorby v jejich portfoliu, stabilní týmové skupiny a osobní vazby s tvůrci.- Esteticko-tvůrčí: tvůrčí metody ve vývoji a realizaci, autorské a skupinové psaní, proměny technik natáčení, výsledný seriál jako index produkčního procesu.- Programově-tržní: strategie programového okna, návaznosti na předchozí produkty, konkurenční vymezování vůči produktům soukromých televizí, vliv sledovanosti na vnitřní hodnocení a další osudy seriálu.
Původní seriálová produkce v posledních pěti letech hýbe domácí televizní scénou. Zvláště po nástupu generálního ředitele ČT Petra Dvořáka, který si její oživení vytyčil jako jeden z klíčových bodů svého programu, se stala ohniskem konkurenčního boje mezi soukromými stanicemi a televizí veřejné služby. V řadě případů sklízí nové vedení ČT nadšenou chválu komentátorů, dlouhodobě frustrovaných pověstnou zakonzervovaností Kavčích hor – dvojblok detektivky Případy 1. oddělení a průkopnického sitcomu Čtvrtá hvězda, vysílaných od počátku roku 2014, si dokonce vysloužil žurnalistické označení „velká pondělní televizní revoluce“.
První kanál České televize soutěží se soukromými konkurenty jejich vlastními zbraněmi: do čtyř, nebo dokonce pěti primetimů za týden, tedy stejně jako Nova a Prima, umisťuje původní seriály a série, přičemž většina z nich představuje veřejnoprávní verze tradičních seriálových žánrů (krimi, sitcom, soap opera). Na ČT 1 se stabilizují programová seriálová okna: pondělní kriminalistické (Případy 1. oddělení, Vraždy v kruhu, Svět pod hlavou), páteční rodinné (Vyprávěj, První republika, Neviditelní) atd. Na vývoji nových veřejnoprávních seriálů se podílejí lidé, kteří za Dvořákem přišli z Novy (Jan Maxa, Radek Bajgar, Michal Reitler, Tomáš Feřtek, Jan Prušinovský ad.) a navázali na předchozí úspěšnou éru „nováckých“ seriálů (Kriminálka Anděl, Comeback, Okresní přebor).
Vztahy mezi soukromými a veřejnými zájmy dále komplikuje dynamicky rostoucí sektor nezávislých televizních producentů, kteří velkou část nových seriálů pro ČT vyrábějí, ať už formou zakázky, nebo koprodukce (k nejvýznamnějším hráčům patří firmy Dramedy, Logline, Bionaut, Offside Men a FilmBrigade). Někteří tito producenti experimentují se skupinovým psaním, charakteristickým pro dlouhohrající seriály typu Ulice, a ČT se nebrání ani adaptování osvědčených zahraničních vzorů (Kancl, Doktor Martin), metodě jinak typické pro soukromé televize.
Přibližně ve stejné době, kdy Dvořák ohlásil svůj program postavený na oživení původní dramatické tvorby, spustila svou seriálovou, respektive sériovou produkci místní pobočka nadnárodní korporace HBO Europe (Terapie, Hořící keř, Až po uši, Pustina). Nejnovějším trendem jsou seriály internetové, z nichž největší pozornosti se těší Kancelář Blaník z produkce Stream.cz. Není divu, že růst prestiže seriálové tvorby do televize přivedl – po vzoru angloamerické quality television – renomované filmové tvůrce, a to nejen mainstreamového typu (Jan Hřebejk, Petr Jarchovský), ale i vyloženě artového zaměření (Marek Najbrt, Robert Sedláček, Bohdan Sláma, Petr Zelenka, Radim Špaček). Otázkou do budoucna zůstává, jak seriálová zkušenost ovlivní jejich tvorbu pro kina.
Tyto a další související trendy badatelům otevírají neobyčejně zajímavé pole pro výzkum proměn domácí seriálové produkce, její návaznosti na film, na českou seriálovou tradici a na mezinárodní vývoj. Jestliže se česká mediální studia dosud věnovala primárně recepci seriálů, tento seminář se zaměří na jejich produkci, tj. tvůrčí a producentské praxe, institucionální podmínky (zvláště ČT), na programování a na analýzu jejich místa na trhu. Zvláštní pozornost budeme věnovat výzvám, které pro veřejnoprávní seriálovou produkci představují internetové seriály, HBO a postupně implementovaná strategie "jednotného digitálního trhu".