Bakalářský seminář vede studenta k samostatnému a kritickému zkoumání a poznávání minulosti, k uplatnění praktických i teoretických návyků a dovedností získaných absolvováním předmětů Úvod do studia historie, Úvod do studia evropských studií, cvičení z evropských dějin středověku, raného novověku, novov ěku a nejnovějších dějin i výuky dalších předmětů.
Studentovi je zadáno téma práce. Výsledkem kritického zvážení je volba metod a postupů studenta, je vypracována předběžná osnova práce a stanoven cíl a rozsah výzkumu, jeho směr a časový plán. Pedagog kontroluje bibliografiockou rešerži, práci s odbornou literaturou a prameny, rekonstrukci historických procesů, jejich analýzu, syntézu a závěry.
Pedagog kontroluje také závěrečnou etapu, kterou představuje adekvátní jazykové vyjádření poznatků a jejich publikace.
Sepsání práce se většinou skládá z několika fází, od vypravcování konceptu přes jednu i více pracovních variant až po definitivní čistopis a jeho konečnou úpravu.
Tématické vymezení: 2. ročník:
- Pozornost bude zaměřena na metodické vedení k technice psaní odborně zaměřené práce většího rozsahu v rovině obecné. Cílem je prohloubit znalosti metod práce ve vztahu k zvolenému tématu a k zvládnutí celého rozsahu odborné práce od volby tématu přes volbu metody, náležitou interpretaci pramenů a zpracování odborné literatury. Bude požadována schopnost kritického zhodnocení literatury a pramenů v předběžné shromažďovací fázi i jeho písemná formulace v práci samé. Konkrétní téma může student volit v návaznosti na povinný (povinně volitelný) seminář či přednášku nebo samostatně (po dohodě s vedoucím práce). Výsledkem je předložení samostatně zpracovaného tématu ve formě písemné práce (v rozsahu cca 20 normostran); tato práce může být i základem pro práci diplomovou.
Důraz bude kladen na tyto obecné zásady a otázky:
- Metody vědecké práce ve zvolené oblasti
- Formální náležitosti vědecké práce, zpracování poznámek, příloh, seznamu pramenů a literatury
- Rozprava o tématu práce, odborná prezentace tématu práce
- Forma úvodu, závěrů a resumé
- Koncepce práce, obsahové a časové rozvržení
- Odborná literaura- rešerže a zpracování
- Prameny- vyhledávání, zpracování a interpretace 3. ročník:
Konkrétní obsah je vždy stanocen v souladu s tématem bakalářské práce studenta. Seminář zajistí studentovi podporu při volbě koncepce práce, obsahového a časového rozvržení, zpracování odborné literatury, práci s prameny (vyhledání, zpracování a interpretace), koncipování jednotlivých kapitol a dílčích závěrů, forma úvodu, závěrů a resumé.
Po absolvování semináře v zimním semestru student odevzdává písemnou práci, která tvoří základ, ucelenou část nebo vybrané kapitoly z bakalářské práce.
Po absolvování semináře student podává k obhajobě bakalářskou práci.