Obsahuje tato základní témata, která se mohou ještě diferencovat a obohacovat dílčími vstupy externist ů:
Hlavačka: Metodologické problémy studia 19. století; Základní přehled o syntetické literatuře k dějinám české společnosti v 19. století; klíčové pojmy 19. století; nové trendy v historiografii - kulturní a historická antropologie, gender history, mikrohistorie, sociální dějiny; Historik a jeho dílna - práce s archivním materiálem, možnosti jeho výtěžnosti a zpracování
Sekera: Veřejné mínění a jeho hlavní formotvorné nastroje . interpersonální komunikace, neperiodický tisk, masová komunikace (periodika, film, rozhlas, tv, internet); biografické metody; co jsou sociální přerody.
Kvaček: Soudobá česká a zahraniční literatura k dějinám 20. století; problémové otázky českých dějin 20. století; kritika a interpretace dokumentů k novodobým českým a středoevropským dějinám; historiografické metody používané pro dějiny 20. století, jejich spolehlivost i úskalí; oral history. problematika "žitých dějin"; výstavba historické monografie; výstavba historické syntézy; historická biografie; literatura faktu.
Rychlík: Hlavní edice pramenů k mezinárodním vztahům a českým a československým dějinám, kritika a interpretace; hlavní české, slovenské a evropské archivy k novodobým českým dějinám; metodologické problémy studia totalitních systémů; vztah národních a světových dějin - problém ii Smyslem tohoto předmětu je pomoci studentům, aby získali hlubší přehled o literatuře, badatelských metodách a o vybraných interpretačních problémech dějin 19. a 20. století v prostoru střední Evropy, přičemž v některých otázkách se přihlíží i k obecnému kontextu euroamerické civilizace. Jako examinátora po prvním a druhém semestru si student vybere vždy jednoho z uvedených dvojic - Hlavačka - Sekera (období od 90. let 18. století do 1918 s některými kontinuitními metodologickými přesahy do současnosti), Kvaček - Rychlík (od 1918 do současnosti)