Předmět aktuálně vyučován prof. Štaifem a Mgr. Bernáškem, akademický rok 2023/2024:
V semináři budou konkrétně se studenty probírána a dis, akademický rok tována následující témata.
Sylabus, prof. Štaif
TÉMATA ZIMNÍHO SEMESTRU
(Každé téma zabírá cca 1-2 setkání) - Co jsou sociální dějiny: od dějin nižších vrstev, přes strukturální dějiny, po lingvistický a kulturní obrat - Současné sociální dějiny a příbuzné obory - Teorie modernizace, konfliktualismus a konsensualismus v interpretaci dějin společnosti - Sociální souvislosti protoindustrializace a průmyslové revoluce - První demografický přechod/demografická revoluce - Sekularizace a vědecká revoluce, odkouzlení světa - Nacionalismus
TÉMATA LETNÍHO SEMESTRU
(Každé t éma zabírá, cca 1- 2 setkání, na přání studentů je možno vložit i další témata) - Politické štěpení moderní společnosti (cleavages) - Sociální stratifikace - Totalitarismus, revizionismus, post-revizionismus - Každodennost a konzum - Gender History
Sylabus, Mgr. Bernášek
Seminář doplňuje stejnojmennou přednášku. V zimním semestru je pozornost věnována historiografii a fenoménům spjatým se společenskou modernizací, která tvoří osu sociálně historického chápání tohoto období. Seminář formou diskuze nad zadanými texty nabízí prostor k debatě a podrobnému seznámení se s vybranými tématy.
Podmínky atestace
Eseje (rozsah 3 normostrany) a 85% úspěšnost v zápočtovém testu, který proběhne prezenční či distanční formou v závislosti na aktuální epidemiologické situaci.
Distanční forma výuky
Distanční výuka bude probíhat v čase semináře prostřednictvím MS Teams. Podrobnosti k přihlášení budou zveřejněny podle aktuální epidemiologické situace nejpozději tři dny před zahájením výuky na stránce předmětu v SIS a zapsaným studentům zaslány mailem.
Seznam témat a doporučené literatury 1. Úvod do sociálních dějin. Místo sociálních dějin v systému historické vědy. Okolnosti jejich vzniku a jejich inspirátoři. Geneze sociálních dějin. Metody a témata sociálních dějin.
LITERATURA:
HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 495 s.
JINDRA, Zdeněk, ŠTAIF, Jiří a SVÁTEK, František. Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Svazek 1., O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. 161 s.
STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Vyd. 1. V Praze: Scriptorium, 2014. 449 s. 2. Stručný přehled historiografie sociálních dějin do 2. světové války (USA, Velká Británie, Německo, Francie).
LITERATURA:
IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 177 s.
JINDRA, Zdeněk, ŠTAIF, Jiří a SVÁTEK, František. Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Svazek 1., O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. 161 s. 3. Stručný přehled historiografie sociálních dějin po 2. světové válce (USA, Velká Británie, Německo, Francie).
LITERATURA:
IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 177 s.
JINDRA, Zdeněk, ŠTAIF, Jiří a SVÁTEK, František. Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Svazek 1., O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. 161 s. 4. Sociální struktura.
LITERATURA:
STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Vyd. 1. V Praze: Scriptorium, 2014. 449 s.
GIDDENS, Anthony. The Class Structure if the Advanced Societies. London: Hutchinson Univ. Library, 1973. 336 s. 5. Rodina, Hajnalova linie a modely rodiny.
LITERATURA:
HAJNAL, John. European marriage pattern in historical perspective.
In: Glass, D.V. ; Eversley, D.E.C. Population in History. Arnold, Londres.
LIVI BACCI, Massimo. Populace v evropské historii. Překlad Tomáš Tatranský. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 272 s.
MITTERAUER, Michael. Sozialgeschichte der Familie. Kulturvergleich und Entwicklungsperspektiven. 1. Aufl. Wien: Braumüller, 2009. 155 S. 6. Demografická revoluce.
LITERATURA:
DOKOUPIL, Lumír et al. Přirozená měna obyvatelstva českých zemí v 17. a 18. století. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 1999. 141 s.
HORSKÁ, Pavla, MAUR, Eduard a MUSIL, Jiří. Zrod velkoměsta: urbanizace českých zemí a Evropa. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002. 352 s.
LIVI BACCI, Massimo. Populace v evropské historii. Překlad Tomáš Tatranský. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 272 s.
PAVLÍK, Zdeněk. Nástin populačního vývoje světa. 1. vyd. Praha: ČSAV, 1964. 307 s. 7. Protoindustrializace.
LITERATURA:
KLÍMA, Arnošt. Manufakturní období v Čechách. 1. vyd. Praha: ČSAV, 1955. 523, [1] s.
MYŠKA, Milan. Problémy a metody hospodářských dějin: metodické problémy studia dějin sekundárního sektoru. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. 252 s. (Kapitola o protoindustrializaci).
MYŠKA, Milan. Proto-industriální železářství v českých zemích: robota a jiné formy nucené práce v železářských manufakturách. V Ostravě: Ostravská univerzita, [1992]. 164 s. 8. Průmyslová revoluce.
LITERATURA:
LANDES, David S. Bohatství a bída národů: proč jsou někteří tak bohatí a někteří tak chudí. Překlad Emílie Harantová. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB art, 2004. 632 s.
LANDES, David S. The unbound Prometheus: technological change and industrial development in western Europe from 1750 to the present. Cambridge: Cambridge University Press, 1969. 9, 566 s.
MYŠKA, Milan. Problémy a metody hospodářských dějin: metodické problémy studia dějin sekundárního sektoru. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. 252 s.
WEBER, Max. The Protestant ethic and the spirit of capitalism. 1st. pub. in Routledge classics. London: Routledge, 2001. xlii, 271 s. 9. Politické revoluce.
LITERATURA:
DAVIES, James C.: Toward a Theory of Revolution. American Sociological Review. Vol. 27, No. 1 (Feb., 1962), pp. 5-19. (http://www.jstor.org/stable/2089714?seq=1#page_scan_tab_contents)
GIDDENS, Anthony a SUTTON, Philip W., ed. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 2013. 1049 s.
LENSKI, Gerhard Emmanuel. Power and Privilege: A Theory of Social Stratification. University of North Carolina Press, 1966. 495 s.
HUNT, Lynn. Francouzská revoluce: politika, kultura, třída. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. 269 s.
MOORE, Barrington: Injustice: The Social Bases of Obedience and Revolt. M. E. Sharpe, 1978. 540 s.
TILLY, Charles. Die europäischen Revolutionen. München: C.H. Beck, 1993. 368 s.
TILLY, Charles. Politika kolektivního násilí. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. 278 s.
TILLY, Charles. Social movements, 1768-2004. Boulder: Paradigm, 2004. x, 194 s. 10. Sekularizace.
LITERATURA:
BÖCKENFÖRDE, Ernst-Wolfgang a HANUŠ, Jiří, ed. Vznik státu jako proces sekularizace: diskuse nad studií Ernsta-Wolfganga Böckenfördeho. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. 149 s.
FASORA, Lukáš, ed., HANUŠ, Jiří, ed. a MALÍŘ, Jiří, ed. Sekularizace českých zemí v letech 1848-1914. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. 139 s.
FASORA, Lukáš, ed., HANUŠ, Jiří, ed. a MALÍŘ, Jiří, ed. Sekularizace venkovského prostoru v 19. století. Vyd. 1. Brno: Matice moravská pro Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura, 2009. 271 s.
MCLEOD, Hugh. Náboženství a lidé západní Evropy (1789-1989). 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. 215 s.
MCLEOD, Hugh. Sekularizace v západní Evropě (1848-1914). 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2008. 367 s.
RÉMOND, René. Náboženství a společnost v Evropě. Překlad Anna Hánová. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 273 s. 11. Modernizace a modernizační teorie.
LITERATURA:
GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Překlad Karel Müller. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 158 s.
HLAVAČKA, Milan. Co je to modernizace
The tutorial describes to the students the contemporary social history (SH) after it went through the cultural, linguistic, and spatial turn. Main emphasis will be put on the conflicting and cooperative (collaborative) ideal type of the social relations, the role of conflicts and crises in their development, the interactions among various social interests, the legitimity of social order and the role of the consent, power and violence in its maintainance, transformations and changes. Then it focus on the role of various stratifications in the creating of the social relations, that is, the „classes“, gender, ethnicity and culture as well as the various emancipation movements. Then will it be he cultural base of those values, which guide the people as the historical actors. In this sense will the key themes and concepts of the contemporary modern SH be discussed with the students.
The learning mostly takes pace in the form of full-time teaching. Possible distance form presumes the combination of self studying, consultations trough the e-mal or on the Teams and video conferences. The students will always be informed about possible changes by the e-mail.