ZS: vyučující dr. Marek Fapšo
1. Úvod do dějin ve veřejném prostoru – historie a metodologie
2. Spor o smysl českých dějin – kazuistika
3. Problém historické paměti
4. Dějiny a nová medialita
5. Kontroverzní témata a veřejnost
6. Workshop I
7. Workshop II
8. Workshop III
9. Muzeum mezi dějinami a veřejným prostorem
10. Dějepis ve škole I
11. Dějepis ve škole II ---------------------------------------- LS: vyučující doc. Kamil Činátl
1) K čemu potřebujeme dějiny? Sonda do konkrétních praktik zacházení s minulostí (sběratelství, reenactement, living history, popkultura ad.).
2) Média a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejn ém prostoru.
3) Terénní seminář: pomníky v okolí FFUK.
4) Tragické události v kulturní paměti. Jak se vzpomíná na Breivikův teroristický útok na ostrově Utøya.
5) Instituce a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru: od kamenných muzeí po eventy.
6) Analýza úspěšné intervence do dějin ve veřejném prostoru: Zmizelé Sudety nevládní organizace Antikomplex.
7) Četba z odborné literatury z oblasti „public history“.
8) Případ Věry Sosnarové: jak porozumět fenoménu falešné paměti?
9) Zahraniční příklady intervencí do veřejného prostoru.
10) Volné téma.
Předmět komplexně mapuje způsoby zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru. Kombinuje metodologii historiografie, muzeologie, memory studies a public history, přičemž průběžně přihlíží ke kontextu dějepisného vzdělávání ve škole.
Absolvent získá představu o tom, jak a k čemu lidé používají minulost v každodenní praxi. Předmět mu zároveň poskytne analytické pojmy a metody vhodné ke kritickému výzkumu této praxe a ke kultivaci historické gramotnosti.
Výuka je založena na kombinaci konkrétních případových sond do historické kultury a abstraktnější metodologicky ukotvenou reflexí. Absolvent získává a osvojuje si znalosti a dovednosti, jež mu umožní, aby se dobře orientoval v široké škále prostředí, v nichž se veřejně reprezentuje a komunikuje historie.
Předmět je také určitým úvodem do dějepisného vzdělávání jakožto součásti širšího fenoménu dějin ve společnosti.