1) Český školní dějepis: současná situace, perspektivy a problémy.
2) Co, jak a proč učit o soudobých dějinách? Jaké jsou vzdělávací cíle dějepisné výuky? Srovnání českých a zahraničních přístupů na základě kurikulárních dokumentů.
3) Jaké soudobé dějiny nalezneme v učebnicích dějepisu? Srovnání českých a zahraničních přístupů k tvorbě učebnic a k reprezentaci soudobých dějin: role výkladového textu, využití pramenů, vymezení modelového čtenáře ad.
4) Jak učit o stalinismu? Prezentace a kritické reflexe konkrétních vzdělávacích materiálů a metodik.5) Fotografie jako školní pramen: možnosti využití fotografie ve výuce soudobých dějin, sonda do konkrétních metodik, prostor pro vytváření vlastních námětů.6) Počítačová hra jako nástroj historického vzdělávání: prezentace a kritická reflexe konkrétní metodiky – Československo 38-89.7) Výzvy školního dějepisu: Wikipedie, gender, postkoloniální studia, islamismus. Jak by mělo historické vzdělávání reagovat na proměny současného světa?8) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi.9) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi.
10) Praktická výuka na SŠ, její kritická reflexe a závěrečné zhodnocení kurzu.
Předmět se zaměřuje na metodické a didaktické problémy spojené s výukou soudobých dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Pozornost bude věnována jak konkrétním historickým tématům a možnostem jejich didaktického zpracování, tak reflexi vztahu mezi historiografií, školním dějepisem a širší historickou kulturou.
Kurz seznámí studenty se zahraničními přístupy k historickému vzdělávání, zaměří se též na inovativní metody výuky (využití komiksu, počítačových her, tvořivá práce s prameny ad.). Paralelně se pokusí též o metodologickou reflexi prostoru mezi školním dějepisem, historiografií a historickou popkulturou (Jak transformovat výstupy historiografie, aby byly použitelné ve školní praxi? Lze ve výuce využít popkulturu?).
V závěru semestru si účastníci kurzu ověří teoretické poznatky v praxi v rámci modelové výuky SŠ. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné nejen pro budoucí učitele dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využit í historiografie.