Sylabus kurzu LS 2017
Gender, paměť a historická kultura: vymezení pojmů.
Gender jako užitečná kategorie historické analýzy – četba Joan W. Scottové.
Ženy a gender v současné historické popkultuře? Inventura současné produkce.
Genderové aspekty národních dějin: případová sondy do proměn obrazu Boženy Němcové.
Dějiny žen a gender v učebnicích dějepisu: případová sonda do českých učebnic dějepisu (současných i dobových) a srovnání se zahraniční produkcí.
Genderové psaní o historii? Četba vybraného románu od Radky Denemarkové, Kateřiny Tučkové, Jakuby Katalpy, případně dalších i zahraničních autorů a autorek.
Jak se vystavují ženy a gender v historickém muzeu? Případová sonda do českých i zahraničních expozic.
Gender a současná historiografie. Jak se koncepty genderu odrážejí v současném historiografickém výzkumu a psaní?
Historické monumenty a pomníky z genderové perspektivy.
Jak jsou genderovány d ějiny ve veřejném prostoru? Případová sonda do historických projektů neziskových organizací.
Historická kultura (v LS 2017 perspektivou genderu)
Kurz se zaměřuje na současnou populární historickou kulturu. S důrazem na co nejširší škálu médií sleduje, jak a k čemu česká společnost využívá historii. V LS 2017 se zájem soustředí na roli genderu v kontextu historické kultury a vzpomínání. Seminář prověří, jakou roli hrají genderové aspekty v praktikách, jež souvisejí s užíváním a komunikací historických témat.
Seminář má interdisciplinární charakter a propojuje perspektivy různých oborů, které se mohou zabývat přítomností historie ve veřejném prostoru (historiografie, filmová a literární teorie, paměťová studia, sociální psychologie, teorie médií aj.). V návaznosti na koncepty "public history" a "citizen science" seminář programově překračuje hranice akademické vědy směrem k popularizaci a vzdělávání ve veřejném prostoru, promýšlí možnosti aplikace vědeckých poznatků i metod a jejich zapojení do sociální praxe. Studenti dostanou příležitost si prakticky vyzkoušet, jak by se historie mohla prezentovat ve veřejném prostoru. Součástí semináře jsou návrhy popularizačních a vzdělávacích projektů.
Seminář se snaží rozvíjet dovednosti, jež jsou použitelné v praxi. Snaží se historika vybavit tak, aby mohl vést poučný dialog s dalšími profesemi, které se podílejí na formování historické kultury (aktivisté, filmaři, muzejníci, učitelé dějepisu ad.).
Pro atestaci je nutná účast, aktivní zapojení do diskuzí na semináři, četba textů a samostatná příprava studijních materiálů k tématu semináře. Dle konkrétních podmínek zápisu se studentky a studenti věnují přípravě bakalářských či diplomových prací, případně pracují na specializační práci.