ZS 2023/2024, termíny přednášek / seminářů se mohou zejména u externích vyučujících měnit 1) 3. 10. Jaké problémy řeší historiografie? Úvodní diskuze nad klíčovými otázkami, které utvářejí přístupy k historiografickému výzkumu.
Domluva na podobě krátkých textových výstupů. (doc. Kamil Činátl) 2) 10. 10.
Prameny. Jak se měnil přístup historiografie k pramenům? Jak zacházet s prameny dnes? Diskuze nad textem Jana Horského „Pramen“.
Lucie Storchova (ed.), Koncepty a dějiny, Scriptorium 2014. (doc. Kamil Činátl) 3) 17. 10. stávka na FFUK 4) 24. 10. Úloha osobnosti v dějinách: svoboda vůle a determinanty lidského jednání v dějepisectví. (doc.
Jakub Rákosník) 5) 31. 10. Problémy výzkumu středověkých dějin. (dr.
Jaroslav Svátek) 6) 7. 11. Velká divergence - interpretace vzestupu Evropy na prahu modernity. (doc.
Jakub Rákosník) 7) 14. 11. Je prehistorie součástí historie? (doc.
Petr Květina, Archeologický ústav AVČR). 8) 21. 11. Problémy historického vzděláván í (dr.
Jaroslav Najbert, PedF UK a Přírodní škola). 9) 28. 11. Možnosti historické biografie (Václav Sixta, Ph.D.) 10) 5. 12.
Obrazy vody. Jak vzniká popularizační výstava z dizertačního projektu? (Mgr.
Eliška Švarná a PhDr. Michal Kurz) 11) 12. 12.
Hledání metody. Co je to metodologie a k čemu slouží? Reflexe napětí mezi strukturalistickými a poststrukturalistickými přístupy k výzkumu dějin.
Diskuze nad textem z knihy Roger Chartier, Na okraji útesu, Pavel Mervart 2011. (doc. Kamil Činátl) 12) 19. 12.
Periodizace: význam strukturace času v dějepisectví. (doc. Jakub Rákosník) 13) 2. 1.
Jak psát dějiny? Diskuze na kapitolou z knihy Jim Cullen, Essaying the Past, Wiley-Blackwell 2013. (doc. Kamil Činátl) 14) 9. 1.
Závěrečné setkání, prezentace výstupů. (doc. Kamil Činátl)
Problémy historické vědy
Výuku společně zajišťují ÚČD a ÚHSD, garanti: Mgr. Kamil Činátl, PhD. a doc. PhDr. et JUDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
Cyklus přednášek zachycuje proces utváření moderní historické vědy a proměny evropské historiografie s důrazem na vývoj v 20. století. Nabízí přehled klíčových problémů, témat a otázek, které utvářely charakter a podoby moderního dějepisectví. Perspektiva metodologická se v rámci cyklu provazuje též s důrazem na konkrétní historiografickou matérii, na níž lze odlišnost různých metodologických přístupů ilustrovat. Teoretická perspektiva se tak vztahuje k badatelské praxi. Kurz se souběžně zaměřuje na osvojování dovedností spojených s psaním kratších textových formátů.