Kurz v rámci výuky Čtení a interpretace textů k moderním dějinám; Čtení a interpretace textů k soudobým dějinám. Jako výběrová přednáška je kurz otevřen i studentům jiných specializací i historických ústavů.
PhDr. Jan Randák, Ph.D
čtvrtek 15:50-17:25 místnost č. 201
Číst dějiny v prostoru – číst prostor v dějinách
Prostřednictvím vybraných textů a námětů se pokusíme i v letním semestru (ovšem naposledy) společně uvažovat o prostoru jako o důležité součásti technického a intelektuálního vývoje (nejen) české společnosti 19. a 20. století. Prostor vnímáme jako kategorii ležící v průsečíku řady obecnějších historických témat (politika a paměť, ideologie a propaganda, dohlížení a trestání, organizace společnosti ad.).
Podmínky atestace: zápočet – aktivní účast v hodinách, pravidelná docházka (tolerovaná je jedna absence), průběžné psaní a odevzdání podkladových reflexí zkouška - aktivní účast v hodinách, pravidelná docházka (tolerovaná je jedna absence), průběžné psaní a odevzdání podkladových reflexí, esej v rozsahu 5ns
Literatura:
BÁRTÍK, František. Tábor Vojna: ve světle vzpomínek bývalých vězňů. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2008. 187 s.
BRANDEJS, Stanislav a WIRTH, Zdeněk. Babiččino údolí: Státní zámek a národní reservace v Ratibořicích [u České Skalice: po stopách mládí Boženy Němcové. Praha: Čedok, 1952. 20 s.
EDGAR, Emil. Stavba a zařízení škol. V Praze: Česká grafická Unie, 1922. 192 s.
DORAZIL, Otakar. Dějepisný atlas. 3. [doplněné] vydání. Praha: Československý Červený kříž, 1935. 12 s.
LABOUTKA, Karel Josef. Stavba a za řízení školy: pokus o vzornou budovu národní školy. Praha: Komenium, učitelské nakladatelství společnost s r. o., 1947. 107 stran.
MICHL, Karel, ed. Babiččino údolí. 1. vyd. Praha: Albatros, 1976. 104 s.