Teorie a praxe školního dějepisu
(Didaktika dějepisu)
Theory and Praxis of School History
(Education of History) kurs č. AHS400032
Vyučující: Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.
Délka kursu: 2 semestry
Atestace: ZK, Z ze cvičení a Z z pedagogické praxe
Nezbytnou podmínkou k ZK jsou zápočty ze cvičení a pedagogické praxe
Anotace kursu
Kurs je určen jako povinná a základní součást komplexu pedagogicko-psychologických disciplín a oborové didaktiky, jehož absolvování je nutné k získání učitelské způsobilosti. K jeho absolvování je nutné se přihlásit prostřednictvím předtištěného formuláře na studijním oddělení FF UK.
Je koncipován jako výuka integrálně kombinující teorii školního dějepisu, její praktickou aplikaci a nácvik dovedností potřebných k výuce dějepisu na základních a středních školách; některé jeho části mají proto povahu přednášek, jiné cvičení a některé mají povahu přímé kombinace obou forem výuky. Kurs proto nelze chápat pouze jako seznámení se s metodikou výuky školního dějepisu ("skill"), ale jako teorii školního dějepisu, který je speciální oblastí komunikace historických informací ve společnosti. Tímto širším kulturním prostředím je také určována jeho praktické uplatňování ve v ýuce, tj. jeho metodika.
Obsah kursu:
Sylabus: 1) České škol prostředí a místo dějepisu (sociálně-humanitního vzdělávání) v něm 2-3) Didaktika dějepisu jako disciplína: její možná pojetí, úkoly, její kategorie a pojmosloví, mezinárodní spolupráce 4-5) Učivo a jeho teorie. Výběr obsahu dějepisu učiva, jeho možná strukturace, cíle výuky 6-7) Pedagogické dokumenty: osnovy a výukové programy, jejich východiska, konstrukce, uplatňování (s přihlédnutím k situaci v ČR). RVP, ŠVP, scénáře vyučovacích hodin. 8) příprava učitele na výuku - pedagogická praxe v dějepisu 9) Učitel. Jeho odborná (historická) a pedagogická a jazyková kompetence; příprava na hodinu: didaktická analýza; učitel jako nositel a tvůrce historického vědomí. 10)Žák (student). Hist. zájem a jeho kultivace, vytváření a povaha historického vědomí, vytváření prvků hist. racionality. 11-12) Pedagogicko-historická. komunikace. Vyučovací metody, historicko-didaktická komunikace. Kulturní a sémiologické aspekty výuky dějepisu, mimoškolní vlivy. 13) Empirické výzkumy v didaktice dějepisu 1) Edukační média a vyučovací metody v dějepise - praktická užití 2) Pojem edukačních médií a jejich struktura a využití v dějepisu 3´-4) Učebnice a jejich teorie a praxe 5) Verbální texty I - didakticko-historický pramen 6) Verbální texty II - krásná literatura 7) Ikonické texty I - dokumentární fotografie 8) Ikonické texty II - kresba, malba, karikatura 8-9) Verbálně-ikonické texty I - film a jeho didaktické využití 10) Verbálně-ikonické texty II - reklama 11) Historické mapy jako edukační médium a jako didakticko-historický pramen 12) Schémata a jiná symbolická vyjádření 13) Výhledy české didaktiky dějepisu a školního dějepisu, závěrečné shrnutí a diskuse.
Přehled obsahu kursu je strukturován logicky, nevystihuje tedy přesně jeho průběh.
Literatura:
Základní česká:
D. Labischová - B. Gracová: Příručka didaktiky dějepisu. Ostrava 2009.
V. Čapek a kol.: Didaktika dějepisu II, Praha 1988.
Z. Beneš: Kleió ve škamnách a na stupínku. ČČH 101 1/2003, s. 1-26.
Historie a škola I - III, IV, VI.. Praha 2004, 2005, 2009.
Z. Kalhous - O- Obst a kol: Školní didaktika, Praha 2002
V. Kratochvíl: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, Bratislava 2004.
M. Pasch a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha 1998.
J. Průcha: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998.
J. Průcha: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha 2002.
T. janík, V. Švec a kol.: K perspektivám školního vzdělávání. Brno 2009.
Kurikulum a učebnice z pohľadu pedagogického výskumu. Bratislava 2009. zahraniční:
H.-J. Pandel - G. Schneider (Hrsg.): Handbuch Medien im Geschichtuntericht, Schwalbach/Ts. 20053.
U. Mayer .- H.-J. Pandel, G. Schneider (Hrsg.): Handbuch Methoden im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts. 2004.
K. Bergmann u. a.: Handbuch der Geschichtsdidaktik, Seelze Velber 19924, 19975
Wspólczesna Didaktiky historii. Warszawa 2005.
(tato literatura je k dispozici na Ústavu českých dějin) rozvíjející:
J. Průcha: Vzdělávání a školství ve světě, Praha 1999
J. Průcha: Multikulturní výchova, Praha 2001.
E. Hierhold: Rétorika a prezentace, Praha 2005.
Podmínky atestací
U Z je vyžadována praktická dovednost v základních učitelských výkonech, a to jak v simulovaných podmínkách cvičení, tak ve vlastní pedagogické praxi.
Obsahem zkoušky jsou teoretické znalosti z didaktiky dějepisu a ověření schopnosti studenta je aplikovat v praktické rovině, stejně jako schopnosti rozpoznat v praktických oblastech školního dějepisu jejich teoretickou základnu