OBRAZY MINULOSTI Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. Anotace: Seminář se zaměřuje na analýzu, srovnání a interpretaci obrazů minulosti. Zohledňuje širokou škálu médií, jež mohou tato zobrazení zprostředkovat (literatura, film, fotografie, historiografie aj.). Seminář se věnuje reprezentacím minulého jak v kontextu kolektivního vzpomínání (kulturní paměti), tak v kontextu osobních vzpomínek. Materiálově vychází především z českého kulturního prostoru. Analýza a interpretace jednotlivých zobrazení usiluje jednak o postižení možných modů reprezentace (ve smyslu teorií Haydena Whitea), dále o aplikaci různých teoretických konceptů reprezentace (Michel Foucault, Louis Marin aj.) a také o uchopení fenoménu kolektivního vzpomínání (Aleida Assmannová). Nepůjde tedy „jen“ o interpretaci možného významu jednotlivých literárních textů, fotografií či filmů (uzavřenou v jasně ohraničeném prostoru daného „textu“), ale též o reflexi odpovídajícího recepčního kontextu a možné společenské funkce zobrazování minulosti. Osové téma budou představovat obrazy latentně traumatických událostí (v rámci kolektivní i osobní paměti) a možné způsoby jejich symbolického zprostředkování pomocí reprezentace. Seminář je dvousemestrální. Sylabus:
1) Reprezentace romského holocaustu v české komunikativní a kulturní paměti – případová studie pro vymezení pojmů (komunikativní vs. kulturní paměť, medialita vzpomínání, kulturní trauma aj.).
2) Reprezentace válečného násilí v české populární kultuře – případová studie pro ohledání případného paradigmatického zlomu ve vzpomínkové kultuře (nový řád paměti – Aleida Assmannová).
3) Foucaultovská archeologie paměti: proměny hereckých autobiografií v průběhu let (kauza Dana Medřická a Karel Höger).
4) Herec jako symbolické místo paměti – případová studie Jan Werich.
5) Románové reprezentace minulosti – paměť a literatura (Renate Lachmannová).
6) Případové studie k tématu I.: studenti prezentují vlastní analýzy dle výběru.
7) Filmové reprezentace minulosti – paměť a film (Robert A. Rosenstone).
8) Případové studie k tématu II.: studenti prezentují vlastní analýzy dle výběru.
9) Rodinné album: fotografie jako médium komunikativní paměti. Literatura: ALEXANDER, Jeffrey C. (ed.): Cultural Trauma and Collective Identity, London
2004. ASSMANN, Aleida: Erinnerungsräume: Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, München
1999. ASSMANN, Aleida: Geschichte im Gedächtnis. München
2007. ASSMANN, Aleida: Lange Schatten der Vergangenheit, München
2006. ASSMANN, Aleida: Three Stabilizers of Memory: Affect – Symbol - Trauma, in: Sites of Memory in American Literatures and Cultures. Ed. Udo J. Hebel, Heidelberg 2003, s. 15-30. BOURDIEU, Pierre: Photography. A middle-brow Art, Cambridge
1990. CONNERTON, Paul: How Societies Remember, Cambridge
1989. FOUCAULT, Michel: Slova a věci, Brno
2007. HALBWACHS, Maurice: Kolektivní paměť, Praha
2010. KERMODE, Frank: Smysl konců, Brno
2007. LACHMANN, Renate: Gedächtnis und Literatur, Frankfurt am Main
1990. MARIN, Louis: On representation, Stanford
2001. MISZTAL, Barbara: Theories of social remembering, Philadelphia
2003. RICOEUR, Paul: Čas a vyprávění I.-III., Praha 2000-2007. RICOEUR, Paul: The Rule of Metaphor, multidisciplinary studies in the creation of meaning in language, London
1978. RICOEUR, Paul: Memory, History, Forgetting, Chicago
2004. ROSENSTONE, Visions of the Past. The Challenge of Film to our Idea of History, Harvard
1995. WELZER, Harald: Das kommunikative Gedächtnis. Eine Theorie der Erinnerung, München
2005. WHITE, Hayden: Metahistorie, Praha
2011. WHITE, Hayden: Tropika diskursu, Praha
2010. ZERUBAVEL, Eviatar: Time Maps: Collective Memory and the Social Shape of Past, Chicago
2003.