Charles Explorer logo
🇬🇧

Social History of Science: 19th and 20th Century Sociology

Class at Faculty of Arts |
AHS400534

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Úvod a přehled kursu. Dějiny sociologie v kontextu dějin vědy.

Intelektuální organizace vědy. Klasika, tradice a paradigmata v dějinách vědy. Uplatnění těchto konceptů ve zkoumání dějin sociologie.

Institucionální organizace vědy (I.) Teorie vědecké disciplíny, institucionalizace. Otázky institucionalizace sociologie.

Institucionální organizace vědy (II.) Přehled institucionalizace evropské sociologie ve 20. století.

Diskursivní změna ve vědě jako sociální proces. Dějiny pojmů; genealogické metody (Foucault); teorie vědeckého pole (Bourdieu).

První seminární diskuse. (Peter Wagner)

Věda jako nástroj? Studia aplikované vědy, etnologie vědy (Latour). Vybrané analýzy aplikované sociologie ve 20. století (veřejné mínění, průmyslová sociologie).

Věda jako sociální struktura. Gender, sociální sítě a generace v historiografii vědy.

Žít vědou. Autobiografie, biografie a kolektivní biografie ve zkoumání vědy.

Globální věda. Mezinárodní kontakty, otázky hegemonie ve vědě. Exil v dějinách sociologie 20. století.

Druhá seminární diskuse. (Sebereflexe české sociologie)

Shrnutí a závěr. Poznání jako sociální aktivita. Sociální dějiny vědy jako akt sebereflexe vědecké komunity.

Annotation

The course is intended for students with an interest in the history of sociology, history of hard and/or human sciences, or in intellectual history. The course lasts one semester; it consists of lectures with two discussions on readings. Lectures and discussions will be held in Czech, the readings may be in English.

The course aims at reviewing a variety of possible research questions that do result from conceptualizing science as a social phenomenon. In addition to that, the course will present methods typically used to address these research questions in historiography, and their respective theoretical points of reference. The argument will focus on three areas. Firstly, it will demonstrate how the intellectual contents of science may be interpreted as a part of social processes, whether those general or specific to science only. Secondly, it will display a number of intra-scientific social processes, such as institutionalization, social networking, generational processes etc. Thirdly, it will examine professional and personal biographies of scientists as a social phenomenon connected to the other social processes. The course will offer a theoretical and methodological overview applicable to the historiograhy of hard and human sciences as a whole; concrete examples of analyses will be selected from the history of 19th and 20th century sociology.