Cílem přednášky je seznámit studenty s dějinami oboru hospodářských a sociálních dějin (HSD) v americké, anglické, francouzské a německé historiografii, jakož i v historiografie v českých zemích, a to od pol. 18. století cca do r. 2000. Jejím referenčním rámcem jsou hlavní vývojové tendence její teorie, konceptualizace, profilující osobnosti, díla a instituce.
Anotace- cvičení
Náplní blokového cvičení bude diskuze nad texty k hospodářským dějinám 19. a 20. století. Cílem kurzu bude
četba a následná analýza významných textů-dokumentů, které umožňují promýšlet hospodářské dějiny v širších politických, sociálních a kulturních souvislostech. Cvičení probíhá formou čtyř blokových seminářů.
Historiografie HSD bude pojímána jako kritická paměť, resp. jako teoretická a metodologická sebereflexe těchto oborů se zvláštním ohledem na to, do jaké míry byla schopny ovlivňovat ostatní historické a společenkovědní bádání , či reagovat na jejich výhrady vůči stávajícímu pojetí HSD. V tomto smyslu budeme též hledat odpověď na otázku, za jakých okolností se profesionalizuje a získává inovativní étos , proč je oslabován a do jaké míry jsou představitelé moderních HSD schopni se tvůrčím způsobem pohybovat nejen v dominantních teoretických a metodologických paradigmatech , nýbrž i ve společenských kontextech, v nichž působí. Obtížnější výkladové partie budou probírány formou diskuse, jejíž prostřednictvím vyučující přiblíží studentům náročnější látku z více hledisek a zároveň si ověří, jak jeho výkladu porozuměli. Dále se zaměří na problematiku společenskovědní teorie a metodologie Karla Marxe, Maxe Webera, Josefa Schumpetera, a Pierra Bourdieua ad., teorie společenské a hospodářské modernizace, poststrukturalismu a transnacionalismu. Dále půjme o badatelské postupy školy Annales, bielefeldské školy, kontrafaktuální a konceptualizující historiografie . K tomu přistupuje vliv postmodernismu a kulturní antroplogie na historiografii moderních HSD. Opmenuto nebude ani téma kontinuity, diskontiuity a zejména pak konceptuálních zvratů (turns), stejně jako poznávací i společenské funkce v historiografii moderních HSD.