* ZS
- Úvodní seznámení se s prameny a se základní literaturou k tématu. Historiografie k tématu.
- Hospodářské dějiny jako součást kulturních dějin.
- Hospodářský (kulturní) vývoj ve vztahu k společenským (politickým) podmínkám.
- „Průmyslová společnost“. Rysy společnosti s moderním tržním prostředí.
- Rysy společnosti v období centrálně plánované ekonomiky.
- Trh jako kulturní fenomén.
- Výroba jako kulturní fenomén.
- Obchod jako kulturní fenomén.
- Doprava a komunikace jako kulturní fenomén.
- Výrazné institucionální změny na různých úrovních pro hospodářský a kulturní vývoj.
- Vývoj vědy a techniky.
- Transfer technologií a inovací.
* LS
- Technika a kultura.
- Vývoj odborného středního a vysokého školství.
- Technika, technické artefakty ve společenském prostoru.
- Technologické a technické změny a jejich význam pro společnost.
- Funkce, činnosti a jednání podnikatele a podnikatelského subjektu.
- Mecenášství podnikatele
- Zájmová a spolková profesní činnosti.
- Podnikatelská kultura.
- Cestovní ruch jako fenomén moderní doby.
- Industriální (písemné, hmotné) stopy jako součást kulturní historie.
- Technokracie jako „společenský pořádek“.
- Změny každodenního života v souvislosti s technologickým pokrokem.
The lecture is focused on the impact of economic history as an integral part of cultural history. This view allows a more complex grip of economic history as part of modern culture. Lecturedescribes development over the last 200 years, especially in Central Europe, taking into account developments in Western Europe and the US. The content will be the issue of the market and capital as a cultural phenomenon, the issue entrepreneurship and personalities of the entrepreneur in various sectors of the economy, issues of institutional development, technology and technology, science and transport and communications in the political and social contextmodern market economy, the period of the centrally planned economy).The lecture is conceived not chronologically, but thematically. In the exercises the students will get acquainted with the selection of archived published and unpublished sources and the period and the latest professional literature.
Teaching is primarily full-time, depending on the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, it is necessary to take into account possible transitions to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.