* ZS
- Úvodní seznámení se s prameny a se základní literaturou k tématu. Historiografie k tématu.
- Hospodářské dějiny jako součást kulturních dějin.
- Hospodářský (kulturní) vývoj ve vztahu k společenským (politickým) podmínkám.
- „Průmyslová společnost“. Rysy společnosti s moderním tržním prostředí.
- Rysy společnosti v období centrálně plánované ekonomiky.
- Trh jako kulturní fenomén.
- Výroba jako kulturní fenomén.
- Obchod jako kulturní fenomén.
- Doprava a komunikace jako kulturní fenomén.
- Výrazné institucionální změny na různých úrovních pro hospodářský a kulturní vývoj.
- Vývoj vědy a techniky.
- Transfer technologií a inovací.
* LS
- Technika a kultura.
- Vývoj odborného středního a vysokého školství.
- Technika, technické artefakty ve společenském prostoru.
- Technologické a technické změny a jejich význam pro společnost.
- Funkce, činnosti a jednání podnikatele a podnikatelského subjektu.
- Mecenášství podnikatele
- Zájmová a spolková profesní činnosti.
- Podnikatelská kultura.
- Cestovní ruch jako fenomén moderní doby.
- Industriální (písemné, hmotné) stopy jako součást kulturní historie.
- Technokracie jako „společenský pořádek“.
- Změny každodenního života v souvislosti s technologickým pokrokem.
Přednáška je zaměřena na postižení hospodářských dějin jako integrální součásti kulturních dějin. Tento pohled umožňuje komplexnější uchopení hospodářských dějin jako části moderní kultury. Přednáška zachycuje vývoj v posledních 200 letech, zejména ve střední Evropě s přihlédnutím k vývoji v západní Evropě a USA. Náplň bude tvořit problematika trhu a kapitálu jako kulturního fenoménu, problematika podnikání a osobnosti podnikatele v různých sektorech ekonomiky, problematika institucionálního vývoje, techniky a technologie, vědy a dopravy a komunikací v politickém a společenském kontextu (období moderní tržní společnosti, období centrálně plánované ekonomiky).Přednáška není koncipována chronologicky, nýbrž věcně, tématicky. Ve cvičeních se studenti seznámí s výběrem archivních publikovaných i nepublikovaných pramenů a dobové a nejnovější odborné literatury.
Výuka je primárně prezenční, v závislosti na vývoji epidemiologické situace a pokynů vedení FFUK je však třeba počítat s případnými přechody na distanční formu. Distanční forma předpokládá kombinaci samostudia, konzultací a videokonferencí. O případných změnách budou studenti vždy informováni prostřednictvím mailu.