Charles Explorer logo
🇬🇧

Transformation of the alimentary culture in interwar Prague

Class at Faculty of Arts |
AHS666156

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Proměny alimentární kultury v meziválečné Praze   1) Dopady 1. světové války na zásobování a obchod s potravinami v Praze. 2) Proměny Prahy jako hlavního města nově vzniklého státu. 3) Modernizace tradiční obchodní sítě v Praze. 4) Rozmach tovární výroby potravin. 5) Nápoje. 6) Specializace pražských obchodů s potravinami. 7) Nástup obchodních řetězců, rozvoj družstevních prodejen. 8) Stravování ve městě. Jídelny, hostince, kavárny, automaty. 9) Proměny každodenního života pražských domácností. 10) Kuchařky a jídelníčky. Zdravá strava. 11) Reklama v meziválečném období. 12) Počátky konzumní společnosti.    

Proces modernizace Prahy a změny tradičních zvyklostí pražského obyvatelstva má své kořeny už na přelomu 19. a 20. století. Město zakládalo nové zásobovací instituce, zvýšil se dozor na kvalitu potravin a dodržování hygienických podmínek prodeje, prosazovaly se nové formy obchodu. Tento proces byl přerušen 1. světovou válkou. Po skončení války a vzniku nového státu se Praha snažila navázat na tradiční a relativně spolehlivé předválečné způsoby zásobování a obchodu. Teprve vznik a rozvoj Velké Prahy podnítil pokračování a zrychlení procesu modernizace a racionalizace zásobování města i obchodu s potravinami. Paralelně se snahou reagovat na zastaralost a nepružnost stávající obchodní sítě docházelo k rychlému rozvoji nových forem obchodu. Mohutný rozmach zažívá moderní reklama, která využívá řadu nových technických vymožeností.

Uvedené změny ovlivnily každodenní život Pražanů. V meziválečném období se pozvolna proměňují životní zvyklosti a stereotypy, ale také spotřební vzorce pražského obyvatelstva, což se projevilo například změnou nákupních zvyklostí v rámci pražské obchodní sítě. Na tento vývoj zareagovali obchodníci s potravinami a průmysloví výrobci potravin změnou svých podnikatelských strategií, s cílem oslovit větší okruh zákazníků.

Uvedené hospodářské, společenské a kulturní procesy, probíhající v Praze v meziválečném období, vytvářely základnu pro formování moderních podnikatelských elit v rámci obchodníků