1. Literatura a prameny k tématu, vymezení pojmů a metodologie, výzkumné problémy. 2.
Sociální status ženy 19. století a jeho proměny. 3. Ženské hnutí doby předbřeznové - osobnosti, veřejná činnost a její výsledky. 4. Školské reformy, role státu a spolků při zakládání dívčích škol, spolkové školy a vzdělávací kurzy. 5. Vyšší dívčí školy a jejich specifika. 6.
Odborné dívčí školství (hospodyňské, pokračovací a průmyslové školy). 7. Pedagogické vzdělání, problémy učitelské profese, postavení učitelek. 8.
Dívčí gymnázium (okolnosti vzniku, osnovy, vyučující, podmínky maturity, první absolventky). 9. Univerzitní vzdělání (podmínky pro přijetí žen v monarchii a v zahraničí, zkušenosti prvních studentek a absolventek). 10.
Studium medicíny a uplatnění prvních lékařek.
Přednáška se věnuje stěžejní otázce ženského hnutí v českých zemích – vzdělávání a využití získané kvalifikace; přihlíží přitom k dobovému politickému, hospodářskému a společenskému kontextu. Zaměřuje se na způsoby a cíle dívčího vzdělání, okolnosti zakládání škol, hledání vhodných oborů, problémy spojené s prosazováním studia
žen a s jejich uplatněním na trhu práce. Součástí přednášky je práce s prameny (tisk, paměti, korespondence), které dokládají dobové postoje vůči ženskému studiu a uplatnění v zaměstnání.