1) Co je fotografie? Symptom nebo podmínka modernity? Stručné a nebo naopak příliš podrobné dějiny fotografie?
2) Fotografie aneb dlouhé přicházení na svět. Niépce, Daugerre, Talbott.
3) Od desky k celuloidovému filmu. Dlouhá cesta jedné technologie dlouhým stoletím.
4) Ať je to krásné! Vždyť je to přesné! Piktorialismus, Fin de siécle a velké dělení fotografického světa.
5) Od katastrofy k hledání nových výrazů. Avantgardisté a modernisté.
6) Fotografie jako sociální kritik, svědek všednosti i války.
7) Mezi humanismem a sociál realismem.
8) Fotografie pro každého.
60. léta.
9) Barevnost jako norma normalizace.
10) Fotografie jako událost, událost ve fotografii.
11) Dlouhý přechod. Konec analogové éry a vstup do digitální věku.
12) Závěr. Diskuse.
Kurs obsáhne stručné dějiny fotografie jako sociálního fenoménu nejen v prostoru střední Evropy. Pokusí se rozplést vzájemný vztah modernosti a fotografie od poloviny devatenáctého století do konce století dvacátého. Zaměří se na specifiku kritiky vizuálního pramene a jeho využitelnost pro sociální historiky.
Kostru kurzu tvoří klasicky představované diachronické dějiny fotografie. Snahou jednotlivých přednášek a diskuse ovšem bude vykračovat za “umělecko-historické” pojetí a sledovat širší dějiny fotografie jako média a technologie.