1. Dědictví 19. století: velmi dlouhé 19. století v církevních dějinách, sekularizace včeském prostředí. 2.Prameny a tištěné prameny kčeským církevním dějinám ve 20. století, stav a perspektivy bádání. 3.Právní reglementace: kanonické právo, partikulární právo, konfesní právo, svoboda vyznání. 4.Církev ve veřejném prostoru –vývoj české sakrální architektury. 5.Církev ve veřejném prostoru –příklady působení na periferii Velké Prahy(exkurze). 6.Formace římskokatolického diecézního kléru, studium teologie, česká katolická teologie. 7.Biskupové skardinálským titulemjako představitelé odlišných vztahů se státema odlišných kariér: Štěpán kardinál Trochta, Josef kardinál Beran, František kardinál Tomášek, Tomáš kardinál Špidlík. 8.Zvykový kariérní řád římskokatolického diecézního kléru, klerikové na rozhraní církevního a světského prostředí: Antonín Podlaha, Josef Cibulka, Dominik Pecka. 9.Reprezentační strategie římskokatolického episkopátu a diecézního kléru. 10.Exkurz do mužského řeholního života: rytířské řády. 11.Exkurz do ženského řeholního života: vzestup a pád fenoménu ženských kongregací. 12.Vývoj vztahů se Svatým stolcem. 13.II. vatikánský koncil a jeho recepce včeských zemích. 14.Specificky české fenomény: skrytá církev, teologie umírající církve. 15.Dědictví 20. století: kauzy římskokatolické církve po roce 1989, výpovědi sociologie náboženství
The lecture focuses on the key issues of the history of the Roman Catholic Church in the Czech lands in the 20th century, especially the short 20th century (1914/1918–1989). The lecture does not follow a chronological but a thematic line: on selected examples it connects the theme of continuity and discontinuity with the context of Czech history, social history and world church history. The course will enable students to orientate themselves in modern Czech Church history, which forms an integral part of modern Czech history.
Teaching is primarily full-time, depending on the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, it is necessary to take into account possible transitions to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.