Okruhy témat (sylabus):
– Ekonomická emancipace Čechů jako součást jejich „národního obrození“
– Postup a charakter jednotlivých fází industrializace jako neodmyslitelné součásti modernizačního procesu (proto–industrializace, průmyslová revoluce, technicko–vědecká revoluce)
– Finanční instituce „předindustriálního“ období (soukromí bankéři, vznik cedulové banky, tzv. „filantropické“ spořitelny apod.)
– Řemeslnické záložny malopodnikatelských vrstev („Vlašimští a ti druzí“)
– Komunální spořitelny a dynamizace ekonomického života českých měst
– Úvěrové instituce zemědělského venkova – kontribučenské záložny, okresní záložny hospodářské, Raiffeisenovy záložny (kampeličky)
– Poštovní spořitelna – instituce sedící „na dvou židlích“
– Obchodní banky jako pomyslný vrchol finančně–úvěrového systému: a) dominance německých bank (konjunktura 1867–73) b) rozmach národnostně českých ústavů (od přelomu 19. a 20. stol.)
– Finanční instituce v nových podmínkách: a) popřevratové změny a formování peněžního sektoru v nové ČSR b) proměny soukromého bankéřství (na p říkladu bankovního domu Peček)
– Shrnutí historie měny (vývoj platidel) na území českých zemí
One of the most important factors in the complex transformation of the society of the Czech lands (its "modernization") was changes in the economic field, i.e. the gradual change of conditions and the overall form of economic life. The Czech nation entered this process with a certain delay and under less favourable conditions. Intensive involvement of the Czechs in new, relatively progressive branches, brought about in particular by the second stage of industrialization at the end of the 19th and the beginning of the 20th century, meant a significant blunting of the current economic dominance of the German-speaking layers. It was mainly the expansion of the financial sector and the gradual strengthening of the Czech financial institutions, which contributed to the gradual equalization of the economic positions of the Czechs and Germans in the country. The lecture will focus on this dynamic segment of the economy, its beginnings, gradual development and the peaks of its individual components. It was the economic equality of the Czechs (in the words of A. Bráf "equality-power") that meant the completion of their national-emancipatory efforts and thus ended the process of the emergence of a modern Czech nation. This fact soon manifested itself (and was logically completed) by the emergence of its independent statehood.
Teaching is primarily full-time, depending on the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, it is necessary to take into account possible transitions to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.