Stručný obsah a literatura: Předmět je zaměřen na studium sociálně-ekonomického vývoje Ruska, resp. bývalého Sovětského svazu.
Studijní materiály budou k dispozici.
RUS 1: Úvod. Otázky přístupu k výzkumu Ruska 20. století.
RUS 2: Potenciál Ruska, problémy modernizace zaostalé ekonomiky a začarovaný kruh reforem
RUS 3: Nástup kapitalismu v Rusku, konzervativní modernizace. Stolypinské reformy a revoluce 1905-1917. Válečné hospodářství carského Ruska
RUS 4: Instituce a transformace ekonomiky sovětského Ruska. Peripetie "tiché války". Od válečného komunismu, přes NEP k nucené kolektivizaci v zemědělství a urychlené industrializaci.
RUS 5: Radikální modernizace. Za jakou cenu? Hlavní problémy vývoje ekonomiky SSSR v období (1917–1941). Mobilizační diktatura či cesta sebedestrukce?
RUS 6: Válečná ekonomika let 1941-1945 (mobilizační plány a realita)
RUS 7: Od rekonverze válečné ekonomiky k marnému hledání efektivní hospodářské politiky
RUS 8: Ekonomické reformy v období tání. 60. léta. Kosyginovy reformy.
RUS 9 : Strategie krize 70. let. Ekonomické reformy 70. let a Brežněvova doktrina.
Přes "imitaci" ke stagnaci?
RUS 10: Poslední vlna reforem sovětské ekonomiky (80. léta). V čem spočíval potenciál sovětského modelu? Srovnání s čínskou reformní strategií.
RUS 11: Perestrojková kampaň a kolaps sovětského systému.
RUS 12: Transformace kam? Jelcinova léta. Liberální demokracie a kapitalismus v Rusku?
RUS 13: Nástup do 3. tisíciletí. Od stabilizace ke stagnaci v autoritativním státě? Jaké ekonomické reformy pro Rusko ?
Rusko ve 20. století. Modernizace a reformy v epoše politických a hospodářských extrémů
Rusko prošlo ve 20. století rozporuplným vývojem. Války, revoluce, totalitarismus, diktatura, vláda živelnosti a demokracie, rozpad impéria, vše se odrazilo na průběhu politických a hospodářských transformací. Systémové hospodářské transformace a reformy probíhaly v těchto hlubokých souvislostech. Společnost, ztracená pokolení, se nacházela v dílně režimů, ale i budoucnosti. Tyto procesy nejsou uzavřené, proměnami prochází Rusko i dnes, i když srovnáme jeho hospodářský a politický vývoj s okolním světem.
Výuka je primárně prezenční, v závislosti na vývoji epidemiologické situace a pokynů vedení FFUK je však třeba počítat s případnými přechody na distanční formu. Distanční forma předpokládá kombinaci samostudia, konzultací a videokonferencí. O případných změnách budou studenti vždy informováni prostřednictvím mailu.