Stručný obsah a literatura: Předmět je zaměřen na studium sociálně-ekonomického vývoje Ruska, resp. bývalého Sovětského svazu.
Studijní materiály budou k dispozici.
RUS 1: Úvod. Otázky přístupu k výzkumu Ruska 20. století.
RUS 2: Potenciál Ruska, problémy modernizace zaostalé ekonomiky a začarovaný kruh reforem
RUS 3: Nástup kapitalismu v Rusku, konzervativní modernizace. Stolypinské reformy a revoluce 1905-1917. Válečné hospodářství carského Ruska
RUS 4: Instituce a transformace ekonomiky sovětského Ruska. Peripetie "tiché války". Od válečného komunismu, přes NEP k nucené kolektivizaci v zemědělství a urychlené industrializaci.
RUS 5: Radikální modernizace. Za jakou cenu? Hlavn í problémy vývoje ekonomiky SSSR v období (1917–1941). Mobilizační diktatura či cesta sebedestrukce?
RUS 6: Válečná ekonomika let 1941-1945 (mobilizační plány a realita)
RUS 7: Od rekonverze válečné ekonomiky k marnému hledání efektivní hospodářské politiky
RUS 8: Ekonomické reformy v období tání. 60. léta. Kosyginovy reformy.
RUS 9 : Strategie krize 70. let. Ekonomické reformy 70. let a Brežněvova doktrina.
Přes "imitaci" ke stagnaci?
RUS 10: Poslední vlna reforem sovětské ekonomiky (80. léta). V čem spočíval potenciál sovětského modelu? Srovnání s čínskou reformní strategií.
RUS 11: Perestrojková kampaň a kolaps sovětského systému.
RUS 12: Transformace kam? Jelcinova léta. Liberální demokracie a kapitalismus v Rusku?
RUS 13: Nástup do 3. tisíciletí. Od stabilizace ke stagnaci v autoritativním státě? Jaké ekonomické reformy pro Rusko ?
Russia in XXth Century. Modernization and Reforms in the Age of Politic and Economic Extremes.
Russia underwent controversial developments in the 20th century. Wars, revolutions, totalitarianism, dictatorship, government of spontaneity and democracy, the disintegration of the empire, tsarist as well socialist, all reflected in the course of political and economic transformation. Systemic economic transformations and reforms have taken place in these deep contexts. The society, the lost generations, was in the workshop of the individual regimes, but also in the future. These processes are not closed, Russia is changing also today, even if we compare its economic and political development with the outside world.
Teaching is primarily full-time, depending on the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, it is necessary to take into account possible transitions to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.