Charles Explorer logo
🇬🇧

-

Class at Faculty of Arts |
AHS788219

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Obrazy normalizace v normalizačním filmu

Images of normalization in normalization cinematography

LS 2022/2023

Anotace

Normalizačním filmům se na rozdíl od normalizačních seriálů nedostává ještě příliš mnoho pozornosti. Seminář je zaměřen na reprezentace normalizační reality v tehdejším filmu. Zkoumá hranice kritiky, možnosti vyslovitelného, režimní sebepropagace, pojednávání společensky důležitých témat a způsob odrazu a konstrukce žité reality. Seminární forma spočívá především v rozboru filmu v diskusi po jeho promítnutí. Tomu odpovídá i vyšší délka semináře.

Atestace:

Kolokvium/Zápočet: min. 75 % aktivní účast na seminářích

Zkouška: totéž, co výše, včetně vlastního textu analyzující vybrané téma po předchozí domluvě (minimum 4 strany)

Literatura:

Barthes, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.

Barthes, R. Ein sympathischer Arbeiter, in týž: Mythen des Alltags, Frankfurt n. M.: Suhrkamp, 2010, s. 86–88.

Belodubrovskaya, Maria. Plotlessness: Soviet Cinema, Socialist Realism, and Nonclassical Storytelling, Film History 2017, č. 3, s. 169–192.

Bílek, Petr A. (ed.) Tesilová kavalerie. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010.

Činátl, Kamil. Pinkas, Jaroslav a kol. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: ÚSTR, 2014.

Jameson, Fredric. Nostalgie po přítomnosti, in týž: Postmodernismus, neboli, Kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka, 2016, s. 339–360.

Liehm, Antonín Jaroslav. Osudy československé kultury. In Vančura, Jiří. Proč jsme v listopadu vyšli do ulic. Brno: Doplněk, 1999, s. 97-112.

Macura, Vladimír. Šťastný věk: symboly, emblémy a mýty 1948-1989. Praha: Pražská imaginace, 1992.

Fiennes, Sophie. Perverzní průvodce ideologií. 2012. [film]

Widdis, Emma. Socialist Senses: Film and the Creation of Soviet Subjectivity, Slavic Review 2012, č. 3, s. 590–618.